SÄKERHET

Olyckan belyser behov uppgradera äldre hissar

Dåtidens säkerhetskrav gäller för äldre hissar i bostadshus. Arkivbild.

HISSOLYCKA. Fallolyckan i ett hisschakt, som kostade en liten pojke livet, blixtbelyser behovet att uppgradera beståndet av äldre hissar. De vanligaste hissfelen är redan åtgärdade i kommersiella fastigheter, men finns kvar i tusentals bostadshus.

Publicerad Senast uppdaterad

hissregler

Två myndigheter ställer hisskrav

  • Både Arbetsmiljöverket och Boverket har krav kring hissar.
  • Arbetsmiljöverkets föreskrifter om användning av lyftanordningar och lyftredskap (AFS 2006:6)
  • Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2011:12) om hissar och vissa andra motordrivna anordningar.

Det var för en dryg vecka sedan som en pojke i förskoleåldern föll fem våningar ned i ett hisschakt i ett bostadshus i Göteborg. Några dagar senare avled han av skadorna.

Hissen är från 1939 men ombyggd. 2015 utrustades hisskorgen med en så kallad dragspelsdörr som ersatte en äldre gallerdörr. På varje våningsplan finns dessutom dörrar till hisschaktet som bara kan öppnas när hisskorgen är på rätt våning.

Utredningen om olyckans förlopp och orsaker pågår. Presstalespersonen för Polisen i Region Väst, Jens Andersson, säger att utredningen nu leds av åklagare. Exakt vad som hände och varför är alltså inte klarlagt och offentliggjort.

Dagens Nyheter, som intervjuat boende i flerfamiljshuset, har rapporterat att en teori är att den lilla pojken kan ha hamnat mellan den stängda korgdörren och våningsplanets dörr som stängts bakom honom. Utrymmet mellan dörrarna är litet men möjligen tillräckligt stort för att ett barn ska få plats.

Olyckshändelser av denna typ är kända sedan tidigare. I juni 2018 skadades ett barn allvarligt i Stockholm. Barnet klämdes mellan hissens korggrind och schaktdörr. När hisskorgen åkte till annat våningsplan drogs barnet med.

Boverket har beskrivit just denna olyckstyp i en utredning från februari 2022: ”Vissa äldre hissar som har en kombination med grind eller vikdörr i korgöppningen och slagdörr till våningsplanet kan ha ett mellanrum mellan dörrarna som är stort nog för att ett litet barn ska få plats. Om hissen sätts i rörelse med ett barn i detta utrymme kan det få allvarliga konsekvenser.”

Om det är det som har hänt i den aktuella olyckan vet vi inte. Pojken har, enligt uppgifter från räddningstjänsten, fallit flera våningar inne i hisschaktet efter att först ha varit klämd.

Branschföreningen Hissförbundet organiserar hisstillverkare samt företag som gör monterings- och underhållsarbete på hissar. Förbundets ordförande Daniel Nyman säger att hans organisation inte har någon närmare information om olyckan.

– Olyckan är under utredning och den får ha sin gång. Våra tankar går till familjen.

Men mer generellt säger Daniel Nyman att säkerhetsriskerna för äldre hissar är kända sedan länge. Hissförbundet kom med en rapport 2020 där flera typexempel på olyckor med barn beskrivs, bland annat den ovan.

När det händer ett tillbud eller en olycka med en hiss anmäler fastighetsägaren detta till kommunens byggnadsnämnd. Statistiken samlas inte centralt och därför finns det anledning att befara mörkertal.

Daniel Nyman säger att kommersiella fastigheter har fått sina äldre hissar åtgärdade. Det skulle vara klart 2012.

– Vår rapport gäller bostadshus. Men även i dem förekommer det arbetstagare: hisstekniker, hantverkare,  budfirmor och liknande.

I första hand är detta alltså en fråga om boendemiljö snarare än arbetsmiljö. Men att förbättra hissarna kan även ha betydelse för hisstekniker och budfirmornas personal samt för räddningstjänsterna.

Enligt Hissförbundets uppskattning saknar minst 26 000 hissar skydd i korgöppningen eller har farliga dörrar, till exempel gallergrind. Att uppdatera en äldre hiss till modern säkerhetsstandard kostar enligt Boverkets utredning mellan 50 000 kronor och 900 000 kronor. En total uppgradering belastar landets fastighetsägare med kostnader motsvarande flera miljarder kronor.

Läs mer: