RÄTTSLIGT

Arbetsmiljöverket behöver inte men anger ändå

Antalet förrättningar är ett av flera mått på Arbetsmiljöverkets effektivitet.

LAGFÖRSLAG. Arbetsmiljöverket hittar ofta papperslösa, men omfattas inte av angiverilagen. ”Vi lämnar uppgifter ändå”, säger avdelningschef Arne Alfredsson.

Publicerad Senast uppdaterad

Utredningen om stärkt återvändandeverksamhet, i folkmun

angiverilagen, har definierat sex myndigheter som åläggs att lämna

uppgifter om papperslösa till Polismyndigheten:

Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Kriminalvården,

Kronofogdemyndigheten, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Vård, skola och omsorg undantas från uppgiftsskyldigheten.

Arbetsmiljöverket påträffar papperslösa vid sina inspektioner, men

nämns inte alls i utredningen. Så här förklarar utredaren:

”Utredningen har ställt frågor till de verkställande myndigheterna kring

vilka andra myndigheter och samhällsfunktioner som kan ha sådana

uppgifter som behövs för de verkställande myndigheternas uppdrag.”

De verkställande myndigheterna är Polismyndigheten, som i

förekommande fall lämnar uppgifter vidare till Säkerhetspolisen eller

Migrationsverket.

Polisen anser helt enkelt inte att Arbetsmiljöverket behöver omfattas av

lagen. Arne Alfredsson, avdelningschef för myndighetsgemensamma

kontroller, instämmer:

– Vi träffar ibland på personer utan rätt att vistas i landet vid våra

Arne Alfredsson, Arbetsmiljöverket.

gemensamma kontroller. Men då är ju både polisen och Skatteverket

med och om det är något de inte upptäcker så informerar vi givetvis dem.

Dessutom omfattas Arbetsmiljöverket av Luffalagen, lagen om

uppgiftsskyldighet för att motverka felaktiga utbetalningar från

välfärdssystemensamt fusk, regelöverträdelser och brottslighet i

arbetslivet.

– Sedan Luffalagen kom 1 juli i år ska vi utbyta alla informationer som

behövs för att motverka brottslighet och där innefattas även uppgifter om

papperslösa, förklarar Arne Alfredsson.

– Så även om vi inte omfattas av den nya lagen lämnar vi uppgifter ändå.

Arbetsförmedlingen träffas av lagen eftersom de kommer i kontakt med

utlänningar som inte har rätt att vistas i Sverige. Utredningen skriver: ”till

exempel i ärenden om nystartsjobb eller lönebidrag eller i samband med

arbetsplatsinspektioner – både vid gemensamma sådana eller när

Arbetsförmedlingen själva genomför oannonserade kontroller. Det är

dock inte vanligt.”

Även Skatteverket omfattas och här pekar utredaren på de

gemensamma kontroller som samordnas av Arbetsmiljöverket:

”Information om att en utlänning vistas olovligt kan dock ändå

förekomma, till exempel i ärenden inom ramen för den

myndighetsgemensamma satsningen mot organiserad brottslighet,

såsom människohandel och grov människoexploatering.”

Även Polismyndigheten har rätt att göra arbetsplatsinspektioner:

”Syftet med arbetsplatsinspektioner är att motverka förekomsten av

anställning av utlänningar som saknar föreskrivna tillstånd. Personer

som vistas i Sverige olagligt eller arbetar utan tillstånd riskerar att

utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Att arbetsgivare anställer personer,

med vetskap om att dessa vistas olagligt i Sverige, till låga löner och

med mycket dåliga arbetsförhållanden leder dessutom till en osund

konkurrens på arbetsmarknaden.”