Övriga Nyheter
Köket gick från 2500 till 6000 portioner pasta
För att skolkökspersonalen vid Centralköket i Alingsås ska hinna med måste pastan – som ska serveras eleverna klockan 12.30 - kokas redan klockan 6.30. ”De anställda uppger att de inte anser sig göra ett gott arbete eftersom varmhållningstiderna blir allt för långa och att kvaliteten därmed påverkas”, skriver Kommunals skyddsombud.
Skyddsombud anser att arbetsbelastningen i köket har blivit orimlig.
”Ta bort de 600 portionerna till Victoriaskolan och arbetsmomentet att hantera matresterna från skolan i Floda. Bristerna vad gäller ergonomi och den höga arbetsbelastningen måste åtgärdas”, skrev skyddsombudet.
Arbetsgivaren svarade med att de 600 portionerna kommer att tas bort i augusti i år eftersom avtalet sagts upp. Det är inte skyddsombudet nöjt med.
”Vi anser dels att det inte är en insats från arbetsgivaren, dels att det ligger för långt fram i tiden. Vi har legat på bristningsgränsen under lång tid.”
Centralköket drivs av ISS facility. När köket byggdes var det kommunalt och anpassat för att laga 2 500 portioner. Sedan ISS facility tog över 2010 har antalet portioner som tillreds i köket ökat till 6 000.
Bland annat skickas 540 ”basportioner” till Göteborg. Det var från början en tillfällig lösning, men har nu blivit permanent.
Enligt skyddsombudet är kökets utrustning och kapacitet numera för liten i förhållande till antalet portioner som tillagas. Köket kan till exempel få en beställning på 1 200 liter soppa.
”Men grytorna har bara kapacitet för 800 liter. Ekvationen går inte ihop”, enligt skyddsombudet.
Då kapaciteten inte finns tvingas man koka pasta i stället för den beställda potatisen till köttbullarna.
”Menyn kan inte följas vilket är ett avtalsbrott”, skriver skyddsombudet.
Skyddsombudet har också synpunkter på att svaret om matresterna från Floda dröjer. Varje dag kommer kantinerna, som varit i Floda, tillbaka med mellan 25 till 30 kilo matrester som ska skrapas ur och hanteras.
”Det har sagts att det ska undersökas, men hittills har ingenting hänt. Arbetsmomentet är osmakligt och tungt.”
Personalomsättningen är hög, flera har lämnat arbetsplatsen och det är svårt att rekrytera ny personal och vikarier.
Eftersom antalet transporter ökat skapar det köer, stress och irritation vid lastbryggan.
”Situationen är inte rimlig för någon av de anställda. Det är inte mer tid eller mer personer som krävs utan antalet portioner och moment att utföra behöver minskas för att inte riskera sjukdom och ohälsa”, skriver Kommunals skyddsombud.