Övriga Nyheter
Trucken fortfarande farlig visar tillsyn
Bara knappt 300 arbetsställen av de nästan 2 000 som fick sin truckanvändning inspekterad klarade sig utan krav på förbättringar. På de resterande ställdes totalt närmare 7 800 krav. Det är ett resultat av en mer än årslång, rikstäckande tillsynskampanj Arbetsmiljöverket drivit.
Trucken är den enskilda maskin som är inblandad i flest olyckor. Medan det totala antalet arbetsolyckor gått ner med 75 procent under de senaste 20 åren så är minskningen för truckarna långt mindre, bara 40 procent.
Detta, parat med att nya truckföreskrifter (AFS 2006:5) började gälla den 1 juli 2007, utgör bakgrund till kampanjen, som främst riktade sig till partihandel och transport.
Inspektionerna tog inte i första hand upp tekniska förhållanden utan tre frågor kring själva användningen av truckar.
Den första, som gällde riskbedömningar inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet, resulterade i flest krav.
Den andra rörde belastningsergonomi.
Den tredje handlade om tillstånd till, och kunskaper för, truckkörning. I den delen innebar de nya truckföreskrifter skärpning på två punkter. Arbetsgivarens tillstånd till truckkörning ska vara skriftligt och truckförarens kunskaper ska vara dokumenterade.
Här har kampanjen gett bra utfall. Det visas av att de företag som utbildar truckförare har fått fler beställningar, säger Arbetsmiljöverkets projektledare Carl Axel Sundström.
Medan alltså hela 85 procent av de inspekterade arbetsställena fick skriftliga krav på förbättringar så var det bara, enligt Sundström, väldigt få företag som fick förelägganden eller förbud.
På knappt vart femte inspekterat företag som fick krav i inspektionsmeddelanden gjorde Arbetsmiljöverket uppföljningsbesök.