Övriga Nyheter

Råttor på arbetsplatsen

en psykisk belastning

Personalen på ett härbärge och lågtröskelboende i Nyköping behöver inte längre stå ut med råttor och mögel. Arbetsmiljöverket förbjuder verksamheten.

Publicerad

Det var efter en anmälan från SKTFs skyddsombud som Arbetsmiljöverket inspekterade härbärget med sex anställda, varav fyra fått allergiska reaktioner på grund av mögel.

Verket krävde då att arbetsgivaren, kommunen, skulle vidta en rad åtgärder mot bland annat råttor, mögel, brister i larmsystemet och en personaltoalett utan handfat intill matutrymmet. Kommunen svarade att luftmätningar som genomförts inte visat ”något anmärkningsvärt” men att larm- och skadedjursproblemen skulle åtgärdas.

Nu konstaterar Arbetsmiljöverket att problemet med råttor och möss inte är löst. Personalen har förgäves försökt fånga dem i fällor, men hör dem fortfarande i köket på kvällar och nätter. Personalen vågar inte laga någon mat utan att först diska allt redskap.

Förutom obehaget och en psykisk belastning att arbeta i lokaler med skadedjur finns också en smittorisk, menar Arbetsmiljöverket.

”Arbetsbelastningen ökar dessutom om personalen tvingas diska porslin och redskap två gånger, en gång för att rengöra disken och en gång för att säkerställa att den fortfarande är ren vid användning”, skriver verket till kommunen.

Sammanfattningsvis slår myndigheten fast att verksamheten bedrivs i lokaler som är ”mycket osunda och inte når den standard som arbetslokaler håller på den svenska arbetsmarknaden”.

Arbetsmiljöverket förbjuder alltså verksamheten efter den 31 december 2008 om de påpekade bristerna inte åtgärdats. I annat fall kan kommunen tvingas att betala ett vite på 200 000 kronor.