Spårtrafiken

Vild strejk på pendeltågen mot ensambemanning

"Rör inte min tågvärd!", var parollen när de strejkande lokförarna demonstrerade utanför Centralen i Stockholm.

SÄKERHET. Pendeltågstrafiken i Stockholm stördes kraftigt på måndagen av en olovlig strejk. De strejkande är lokförare som kräver att tågen ska bemannas med tågvärdar. Deras argument är arbetsmiljö och säkerhet.

Publicerad Senast uppdaterad

fakta vild strejk

Endast facket får strejka

Med vild strejk menas vanligen att arbetstagare olovligen lägger ned arbetet i syftet att utöva påtryckning på arbetsgivare.

För att strejk eller annan stridsåtgärd ska vara tillåten ska den 1) organiseras av fackförening 2) vara varslad enligt reglerna i lag eller avtal 3) genomföras när det inte råder fredsplikt (undantaget är indrivningsblockad vid klar och förfallen lönefordran).

Om det blir tvist om arbetsskyldighet mellan arbetsgivare och fack, som är bundna av samma kollektivavtal, har facket möjlighet till tolkningsföreträde. Det betyder att facket kan välja att låta sin syn på saken gälla till dess att tvisten har slutligt prövats.

På måndagsmorgonen vaknade stockholmarna upp till stora störningar i pendeltågstrafiken. 43 av de 73 pendeltåg som skulle köras på morgonen och förmiddagen stod stilla, enligt Storstockholms lokaltrafik, SL, som upphandlar trafiken.

– Det har jättestor påverkan. Hundratusentals resenärer har inte kunnat resa som planerat, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Anledningen är att många lokförare deltar i en vild strejk. Aktionen organiseras via en Facebookgrupp och en blogg vars administratörer är anonyma. På söndagskvällen gick organisatörerna ut med ett inlägg med rubriken ”Kommuniké – meddelande till allmänheten” där den vilda strejken förklarades:

”Vi är vanliga hederliga människor som går till arbetet, i ur och skur, dygnets alla timmar, men nu har vi fått nog. Vi tror inte att en enda stockholmare hade velat sitta på ett tåg med vetskapen att det bara finns en ansvarig person ombord, som i värsta fall vid en olyckshändelse kanske är satt helt ur spel. Detta med upp till 1 800 resenärer, stillastående med två mil till närmsta station, mitt ute i skogen.”

Det är det politiska beslutet att ta bort tågvärdarna som lokförarna protesterar emot. Kravet från de strejkande är att beslutet ska rivas upp.

Fackförbundet Seko, som organiserar personal inom spårtrafik, har samma syn på frågan som lokförarna. Förbud mot ensamarbete på resandetåg är ett av yrkandena i de pågående avtalsförhandlingarna. Kollektivavtalet löper ut 30 april. Men Seko tar avstånd från metoden med vild strejk.

”Vi utgår från att alla våra medlemmar går till jobbet om de inte är sjuka eller har beviljad ledighet. Vårt budskap till alla våra medlemmar är tydligt – delta inte i olovliga aktioner” skriver Seko i ett pressmeddelande på lördagen.

MTR:s presschef Erik Söderberg säger att företaget fick information i lördags om att en strejk kanske skulle komma att genomföras måndag till onsdag. Tidigt på måndagsmorgonen stod det klart att många lokförare inte kom till jobbet.

– Man har i många fall inte meddelat oss utan bara låtit bli att komma till jobbet. Vi kan också se att sjukskrivningsantalet är något förhöjt, säger Erik Söderberg.

MTR har under måndagen haft en dialog med arbetstagarorganisationerna.

– De står inte heller bakom den otillåtna aktionen. Och de har ett ansvar att medverka till att det här upphör och arbetar med det.

Erik Söderberg säger att frågan om tågvärdar är ett beslut fattat av regionpolitikerna.

– Vi har fått beslutet via trafikförvaltningen att utföra. Det uppdraget har vi och ska genomföra så bra som möjligt, säger han.

MTR har kört pendeltågen utan tågvärdar sedan 1 mars. Erik Söderberg säger att förändringen genomförts med säkerheten i fokus.

– I det här fallet har det gjorts undersökningar, internationella jämförelser och externa granskningar. Man hade aldrig fattat ett sådant här beslut om det hade ökat riskerna, säger Erik Söderberg på MTR.

Läs mer: