EXPERTERNA
Varför är Gröna Lund-olyckan en arbetsolycka?
EXPERTERNA. Båda tragiska olyckorna på Gröna Lund och i hisschaktet i Göteborg är anmälda till Arbetsmiljöverket. Men ingen arbetstagare är skadad. Hur kommer det sig då att det är en fråga för verket?
Said Andersson, tidigare regionalt
arbetsmiljöombud och ombudsman på Unionen, arbetat med nätverk och utbildningar
inom arbetsmiljö:
Jag
vill börja med att beklaga att dessa olyckor inträffat och ge mitt djupa
deltagande till de drabbades familjer.
Det
finns två grunder till att Arbetsmiljöverket blir involverade i olyckor som
inte direkt är en arbetsplatsolycka som drabbar en anställd.
Den
ena är att arbetsgivaren anmäler ett allvarligt tillbud till Arbetsmiljöverket
med utgångspunkt från att en arbetstagare kunde ha skadats allvarligt eller
dött. Till exempel så kunde en arbetstagare skadats allvarligt eller dött av de
delar som ramlade ner från berg- och dalbanan alternativt att olyckan skett då
någon anställd provkört utrustningen. I fallet med hissolyckan så kunde en
arbetstagare som servade hissen skadats allvarligt eller dött. Arbetsgivarens
skyldigher att anmäla allvarliga tillbud till Arbetsmiljöverket finns reglerat
i Arbetsmiljölagen kapitel 3, paragraf 3a.
Den
andra grunden till att Arbetsmiljöverket blir involverad i olyckor som denna är
att polisen som ska göra en utredning vill ta del av
- Arbetsmiljöverkets tidigare arbete på den aktuella arbetsplatsen
- kunskapen som Arbetsmiljöverkets inspektörer har om företaget eller teknisk utrustning.
Detta för att polisen ska få fram så bra underlag som möjligt som antingen kan fälla eller fria en individ hos arbetsgivaren ifall allmän åklagare gör en framställan om vållande till annans död (Brottsbalk 1962:700, kapitel 3).
Sven Grahn, förhandlare samt arbetsrätts- och arbetsmiljöjurist, Transportföretagen:
Arbetsmiljölagen är utformad för relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare och berör i första hand inte tredje man, men kan ha betydelse för tredje mans tillträde in på arbetsområden. En föreskrift som skyddar även tredje man är AFS 2007:5 om gravida och ammande arbetstagare, där fostret ses som tredje man. Att anmäla händelser till Arbetsmiljöverket som sker utanför anställningsförhållanden beror oftast på ett orsakssamband med själva olyckan och att anställda därmed hade kunnat eller också faktiskt drabbas fysiskt eller psykiskt av händelsen. När så kallad tredje man skadas eller omkommer på en arbetsplats kan anställda drabbas av exempelvis krisreaktion, vilket arbetsgivaren ska hantera, men det skulle också kunna vara risker som sker under eventuell räddning eller att fallande/lösa delar är anledningen till själva olyckan. En tillbudsanmälan är då av värde för att komma till rätta med en problematik som hade kunnat hända även för en anställd.
Maria Steinberg, docent i arbetsmiljörätt:
En
arbetsgivare är skyldig att utan dröjsmål anmäla dödsfall eller
svårare personskada, som inträffat i samband med arbetets utförande eller
om flera arbetstagare drabbats samtidigt eller om tillbud
inneburit allvarlig fara för liv och hälsa. Anmälan ska se till
Arbetsmiljöverket. Syftet med reglerna är att snabbt informera AV så att en
inspektion kan genomföras i syfte att förhindra framtida skador. Anmälan
ska bara göras om arbetsmiljölagen är tillämplig. Det är den inte om
skadan har drabbat en besökare, anhöriga eller andra som inte omfattas av
arbetsmiljölagen, se proposition 2012/13:143, s. 55-57. Det finns exempel på hur reglerna ska tolkas på Arbetsmiljöverkets
hemsida.
I Gröna Lund-fallet var den som avled inte arbetstagare. Det var inte heller
det barn som hamnade i ett hisschakt. Anmälan ska då inte ske, men fanns en
risk i dessa fall, att arbetstagare hade kunnat bli skadade, så kan tolkningen
bli annorlunda det vill säga att en anmälan ska ske. Händelserna kan
också uppfattas som tillbud, som inneburit allvarlig fara för psykisk ohälsa
för de arbetstagare som såg händelsen och berördes starkt av dödsfallen, då ska
anmälan ske. Min uppfattning är att reglerna är svårtolkade.