Karriär
Reglerna om arbetsmiljö: ”Säg ifrån om det inte går”
Ansvar för arbetsmiljön men inga förutsättningar att göra jobbet. Då är det dags att lämna tillbaka uppgiften. Det framgår av Arbetsmiljöverkets föreskrifter.
Ytterst är det arbetsgivaren som har ansvaret för arbetsmiljön, men det löpande arbetsmiljöarbetet kan fördelas i organisationen. Det krävs dock att personen som fått uppgiften får förutsättningar som kunskap och resurser, konstaterar Mikael Syk, jurist på Arbetsmiljöverket.
– Man ska säga ifrån om det inte går, säger han.
Avsäger sig en person uppgiften flyttas den tillbaka uppåt i organisationen.
Förutom att det är viktigt att själva arbetsmiljöarbetet utförs på ett bra sätt finns det andra skäl att avsäga sig uppgiften, påpekar Mikael Syk. En olycka kan få rättsliga följder och ur bevissynpunkt är det därför viktigt att avsäga sig uppgiften skriftligen.
– Om någon skadas utreder polis och åklagare vem som hade ansvaret för de här uppgifterna. I värsta fall kan man bli åtalad för någon form av arbetsmiljöbrott.
Hur vanligt det är att en person lämnar tillbaka jobbet med arbetsmiljön vet inte Mikael Syk. Men när han varit ute på tillsyn har han mött chefer som han anser har omöjliga uppgifter.
– De ska ha medarbetarsamtal med hundra personer. Det är orimligt. Vi tycker att man ska säga ifrån, men en del tycker att det är pinsamt, som att man inte klarar en uppgift man fått, säger Mikael Syk.
Sophie Thörne är arbetsrättschef på Sveriges Kommuner och Landsting. Hon anser inte att det är en bra lösning att avsäga sig arbetsmiljöuppgiften. Finns det ett arbetsmiljöproblem löses det ofta bäst så nära medarbetarna som möjligt, påpekar hon.
– Man kan förstås fråga sig om man kan vara kvar som chef om man inte är beredd att ta arbetsmiljöansvaret.
Det kan förstås hända att arbetssituationen är omöjlig, och en arbetsgivare måste lyssna, påpekar hon.
– En chefs nödrop måste tas på allvar.
Läs mer: