Övriga Nyheter
Så blir du en resurs på alla möten
Få vågar erkänna när de inte förstår. Brukar du sitta och låtsas att du hänger med i mötets alla detaljer? Genom att göra tvärt om kan du bli den viktigaste personen i rummet.
Att inte förstå innebörden av vad som avhandlas på ett möte kan få ödesdigra konsekvenser för karriären – det vet alla som har följt svensk politik under sommaren. Detta till trots vågar få erkänna sitt oförstånd och be mötesdeltagare om en tydligare förklaring. Istället hummar vi med och nickar igenkännande när områdesexperten presenterar sina till synes abstrakta fakta.
Tom Crowley på Fast Company vänder sig mot beteendet och uppmanar alla att göra tvärt om – för då kan man istället bli en resurs vid varje möte. I hans tycke innehåller de mest konstruktiva sammankomsterna vanligtvis en person som inte förstår allting, men som vågar ”äga” sin okunskap inom ett specifikt område. Beteendet ökar chanserna för att mötet rör sig i en konstruktiv riktning. Crowley ger tre skäl till varför du kan tjäna på att vara ärlig.
Punkt 1:
Att låtsas om att du har kunskap om något tar upp viktig plats i ditt huvud. Istället bör du fokusera på dina styrkor. Låt personen med störst kunskap göra en tydlig dragning kring det område där du är svag. Det öppnar upp för dig att gå vidare och visa upp dina styrkor – istället för fokusera på att vara en övertygande nickedocka.
”Att bygga samtal kring pseudofakta, slänga ur sig floskelartade standardsvar på komplicerade frågor och fokusera på sälj framför kunskap – detta får dig förmodligen att framstå en smidig mötesdeltagare, men det är ändå inte ett väl utfört arbete”, skriver Tom Crowley på Fastcompany.com.
Punkt 2:
Självinsikt kring egna svagheter ses som en styrka av omgivningen. Många fascineras av ståuppkomikers mod – hur de vågar vara utlämnande kring sina egna tillkortakommanden. Det som krävs är ett enormt självförtroende, och det är så du kommer uppfattas om du vågar göra samma sak kring mötesbordet.
”Om du inte har en enda sak att bidra med under mötet – glöm då inte att det som du alltid kan erbjuda omgivningen är att visa upp ditt ödmjuka självförtroende”, skriver Tom Crowley på Fastcompany.com.
Punkt 3:
Att säga ”jag förstår inte” är en inbjudan till samarbete. Vid en konflikt med en kund ska man aldrig sätta klackarna i backen och ta strid. De bästa cheferna kommer alltid erkänna att beställaren har en större förståelse kring sina egna önskemål, och vad som krävs för att resultatet ska vara tillfredsställande. Att blotta luckor i sin kunskap kan öppna upp diskussionen och föra den åt ett mer konstruktivt håll.
Så nästa gång du känner ett behov av att låtsas som att du förstår mer än du egentligen gör – ta ett kliv bakåt och släpp fram någon som faktiskt har kunskapen.
”Att veta när detta är nödvändigt gör dig till den mest användbara personen i rummet, vilket är mycket mer värdefullt än att sitta på den största kunskapen”, skriver Tom Crowley på Fastcompany.com.