Övriga Nyheter
Starta hr-arbetet – från scratch
UPPSTART. Du kommer ny till en organisation och har fått ansvaret för att sätta i gång hr-arbetet. Var börjar du? Vad är viktigast att få på plats först och hur undviker du att drunkna i processen? Anna Fredrixon har gjort resan två gånger. Tidigare på Truecaller och nu som hr-chef på Kry.
Krys huvudkontor i en anonym fastighet i hjärtat av Stockholm sjuder av liv. Ljusa pasteller, designmöbler, träningslokal och mysiga mötesplatser, levande växter och grupparbetsrum med namn som ”Pavlov”. Hela atmosfären andas hippt techbolag. Lokalerna ska präglas av kultur och värderingar, men ingenstans syns några pliktskyldiga värdeord upptryckta på väggen.
– Det ska vara varmt och energiskt och välkomnande, förklarar Anna Fredrixon.
Hon berättar att företagets People Experience Manager nu åker runt på kontoren ute i landet för att skapa samma känsla.
Men, och det ska förtydligas, hr ska inte vara någon intern eventbyrå. Snarare handlar det om att ta tillvara medarbetares idéer och förverkliga dem.
– Ge medarbetare förtroende! Ju fler initiativ, desto bättre.
Det allra viktigaste för den som fått i uppdrag att styra upp hr-arbetet från start, är att förstå och brinna för affären. Att skaffa dig koll på vad strategierna och utmaningarna kopplade till dessa är. Först då kan du sätta i gång hr-arbetet helt i linje med affären, menar Anna Fredrixon.
På Kry träffar patienten läkare och psykolog i mobilen. Företaget har vuxit snabbt och Anna Fredrixon insåg när hon äntrade bolaget för tio månader sedan att rekrytering och onboarding behövde prioriteras. En sak Anna Fredrixon undvikit är att lägga tid i början på att skapa policyer och handböcker.
– Det är det sista man ska göra. Anställer man rätt människor så får man också lita på att människor gör ett bra jobb. Utgå ifrån att folk fattar. Vi kan inte leva i regelvärlden, då blir hr polis och administratörer, när vi i stället ska se till att vi når våra mål genom rätt människor och genom att stötta chefer och medarbetare.
Ytterligare en viktig fråga från start är att ”sätta” värdegrunden i företaget, eftersom värderingar helst bör genomsyra alla processer.
– Alla ska äga värdegrunden, det är ingen hr-fråga, men hr kan driva processen att förtydliga värdegrunden.
Anna Fredrixon har hunnit jobba tio månader på Kry när vi träffas. Hon har lagt upp sitt arbete efter några olika tidshorisonter: den långa, visionära sträcker sig tre år framåt i tiden, de kortare planerna är uppdelade per kvartal.
– Jag måste kunna ändra hela tiden. Det får inte bli för inrutat.
Hr-systemet listar medarbetarna, att de har rätt lön och kontrakt. I systemet finns även rekryterings- och onboardingprocessen.
En fallgrop när man sätter i gång hr-arbetet som ny på jobbet är att komma in med en färdig plan.
– Du måste vara ödmjuk. Företaget har redan sina strategier och visioner, gå in och lyssna så att du kan fokusera på rätt saker. Det går inte att köra copy/paste. Du vinner förtroende av ledningen och organisationen om du kan visa att du förstår affären och att du agerar när de behöver hjälp. Agera affärsmässigt och var bestämd.
Till exempel – om du vill få igenom ett köp av ett hr-system: visa vad det kostar i tid att sitta i excel och jämför detta med vad ett system skulle kosta.
Viktigast av allt är att verkligen förstå – och brinna för – affären.
– Då kan du driva hr-arbetet helt enligt strategin. Du måste förstå produkten och servicen och tycka att det är kul. Du måste vara modig, våga testa och erkänna fel och kunna göra om. Våga ta fighter och beslut.
Hon varnar för att hamna i en delad administratörs- och mamma/polisroll.
– Bli inte en ja-sägare till alla. Medarbetare kan ta ett nej om de förstår logiken bakom ett beslut. Var tydlig och transparent och våga ta för dig!