Fråga Experten
Vad måste hon berätta för arbetsgivaren om måendet?
EXPERTFRÅGA. Jag, som skyddsombud, är orolig för att en kollega som mest jobbar på distans nu mår psykiskt dåligt, men jag vet inte riktigt vad som händer med henne. Vad måste hon egentligen berätta för arbetsgivaren om sitt mående?
Glenn Bergenstoff, arbetsmiljötekniker, Arbetsmiljöcenter AB:
– Vad bra att du bryr dig om din kollega. I tider som dessa så är det extra viktigt. Jag tycker att du ska försöka närma dig henne, se om du kan få henne att öppna sig. Du kan aldrig tvinga henne till att ange vad det är som eventuellt inte är bra.
– Dock blir det mycket svårt för arbetsgivaren att ta sitt ansvar, om han inte får veta vad som eventuellt inte är bra. Så jag tror att det bästa är om du kan få henne att berätta för dig.
Maria Steinberg, docent i arbetsmiljörätt vid Örebro universitet:
– Många känner sig ensamma i dag, då de inte träffar sina arbetskamrater. Ett skyddsombud som känner sig orolig för en arbetskamrats hälsa, bör kontakta sin arbetsgivare och berätta detta. Sedan får man hoppas att arbetsgivaren tar kontakt med arbetstagaren. Ett skyddsombud kan också föreslå att närmaste arbetsledare håller kontakt med sina anställda. Det kan till exempel ske genom sociala medier. En arbetstagare kan inte tvingas berätta om hur denne mår psykiskt. Å andra sidan om det skulle påverka arbetet negativt och den enskilde behöver hjälp, så behöver chefen få veta detta.
Rickard Lindberg, arbetsmiljöexpert på Trä- & Möbelföretagen och Grafiska Företagen:
– När en arbetsgivare eller kollega frågar hur man mår är det för att man bryr sig. Det är alltid upp till var och en att själv välja vad man vill berätta om, och när det gäller privata saker behöver man aldrig redogöra för dessa om man inte själv vill det. Det kan, beroende på anledning, många gånger underlätta och missförstånd kan undvikas om man är öppen med sin situation. Däremot behöver du berätta om saker som påverkar ditt arbete eller din arbetsplats – arbetsgivaren har både arbetsmiljöansvar och ett arbetsanpassningsansvar – och ju mer arbetsgivaren känner till, desto enklare blir det att skapa en god arbetsmiljö. En chef får heller aldrig föra vidare privata saker om dig till övriga kolleger om inte du själv önskar att det framförs.
Missa inga nyheter - beställ Arbetarskydds kostnadsfria nyhetsbrev