Övriga Nyheter

Alkobommar ska stoppa onyktra förare

John Fransson, som är på väg in i Energihamnen i Göteborg, får blåsa för att släppas in. – Jag har inga problem att blåsa. Jag tycker att det är bra att de finns på plats. Foto: Jonas Lindstedt
Invigning av Göteborgs hamns första alkobom vid Energihamnen. Foto: Jonas Lindstedt

Det första permanenta systemet för automatiska alkoholkontroller i hamnen har invigts i Göteborg. Varje förare på väg in kan tvingas blåsa.

Publicerad

Drygt 30 procent av alla dödsolyckor på de svenska vägarna har, enligt Trafikverket, direkt eller indirekt inblandning av alkohol eller droger.

– Jag vill se den här typen av kontroller i princip alla våra svenska hamnar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

I Göteborgs energihamn har så kallade alkobommar installerats. Från och med måndagen kommer ett slumpmässigt urval av förare som ska in på hamnområdet tvingas blåsa, för att se om de är alkoholpåverkade. Det är en del i ett större arbete för att motverka drog- och alkoholpåverkan i trafiken.

– Det är en signal för de som kommer in på våra vägar och ser att vi har kontroller. Om att vi förutsätter att du ska vara nykter när du kommer in på det svenska vägnätet, säger Tomas Eneroth.

"Jättebra exempel"

Sedan 2017 har Trafikverket haft i uppgift att ta fram förslag på automatiserade alkoholkontroller. I nära samarbete med Göteborgs hamn har den första permanenta stationen installerats.

– Nykterhet är en av grundpelarna för att vi ska kunna säkerställa trafiksäkerhet. Göteborgs hamn är ett jättebra exempel på hur företag kan ta ett ansvar, för hela sin varukedja, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

En av de första som får prova på maskinen i skarpt läge är lastbilschaufför John Fransson. Han har just registrerat sitt kort och får sedan ett meddelande om att han måste blåsa för att komma vidare.

– Jag har inga problem att blåsa. Jag tycker att det är bra att de finns på plats, säger han, innan han får grönt ljus att passera.

Ska inte påverka

Kontrollerna gör att Göteborgs hamn i större utsträckning kan garantera en nykter arbetsmiljö i hamnen, där 2|500 fordon passerar varje dag. Viktigt är att bommarna inte påverkar logistiken.

– Alkohol i hamnområdet har inte varit något problem men det här ger oss ytterligare en säkerhetsaspekt. Vi tror inte att det här extra momentet ska förändra flödet in till oss, säger Dan-Erik Andersson, operativ chef i energihamnen.

Trafikverket har föreslagit kontrollstationer vid ett större antal av Sveriges hamnar. Den i Göteborg ses som ett första steg.

– Arbetet fortgår, och det kommer nog en etableringsfas. Jag har varit tydlig med att jag vill se den här typen av kontroller i princip alla våra svenska hamnar, säger Tomas Eneroth.