Tidningen

Fängelse för trafikolycka

En svår olycka i maj ledde till att en TMA-förare dog och en privatperson skadades.

FÄLLD. En långtradarchaufför har fällts för en dödsolycka med en TMA-bil utanför Norrköping.

Publicerad

En trafikolycka inträffade på E 4 utanför Norrköping vid 19-tiden i slutet av maj Långtradarchauffören har nu dömts till fängelse av Norrköpings tingsrätt.

Det började med att en privatperson skulle transportera en soffa, som sedan ramlade av släpet. En förare av en så kallad TMA-bil (Truck Mountend Attenuator – en bil som varnar för vägarbete eller breda långsamtgående fordon) stannade för att hjälpa till, satte ut varningstrianglar och försökte leda trafiken förbi soffan. Polisen kallades till platsen.

När polisen åkt därifrån kom en långtradare och körde in i TMA-bilen som flög iväg 30 – 40 meter. Både den kvinnliga TMA-föraren och privatpersonen träffades. Kvinnan avled av skadorna och privatpersonen skadades allvarligt. Även chauffören av långtradaren skadades.

Långtradarens dragbil vägde 9, 5 ton och släpet mellan 16 och 18 ton inklusive last. Såväl dragbil som släp besiktigades under våren utan anmärkningar.

Försvaret:

Chauffören hade vilat. Körningen började 04:21 och under dagen hade han sammanlagt två timmar och fem minuters vila.

Han brukar aldrig äta eller använda mobiltelefon under körning. Så ej heller vid olyckstillfället. Han har 24 års erfarenhet av att köra långtradare och aldrig råkat ut för olyckor.

Hastigheten vid olyckstillfället låg under 90 kilometer i timmen. Strax innan smällen irriterades chauffören av återkommande felindikationer på lastbilens display. Det var första gången han körde en långtradare av den här typen. Han minns att han slog på ratten och drabbades sedan av smärtor i bröstet innan allt ”blev svart”.
Mannen har konstaterade hjärtproblem sedan tidigare. Dessutom lider han av diabetes och hypertoni. Inga droger eller alkohol hittades.

Lastbilschauffören uppger att han inte minns något av krocken. Han såg varken TMA-bilen eller varningstriangeln.

Eftersom mannen inte är svensk medborgare och alltså inte har anknytning i landet häktades han efter olyckan.

Åklagaren:

Chauffören har av oaktamhet orsakat olyckan. Han har varit uttröttad eller av annan anledning tappat uppmärksamheten. Enligt rättsmedicinska experter stämmer hans beskrivning av känslan före smällen överens med symtom av hjärtrytmrubbning som medfört svimning.

Åklagaren har åberopat en film från lastbilens kamera. Enligt den är körningen till en början normal, men sedan glider långtradaren över vägen och föraren tvingas korrigera färdriktningen, vilket indikerar att han slumrar till då och då. . Vid kollisionen kör lastbilen tämligen rakt fram i till synes konstant hastighet rakt in i TMA-bilen. Det hörs inget som tyder på att chauffören, såsom han har påstått, har blivit upprörd eller dunkat i ratten.

Domslut:

Tingsrätten dömer till tre års fängelse. Eftersom chauffören saknar anknytning till Sverige ska han kvarhållas i häktet.