Debatt
Så Skolverket – tänk om!
LEDARE. När antiken var på väg ut från läroplanen för högstadiet var många högljutt besvikna. Men under radarn hände något annat på Skolverket – arbetslivsfrågorna hängde på gärdsgården och flera av de som borde ha tyckt till kring detta var högst ovetande om vad som var på väg att hända.
När Arbetarskydd går till tryck är framtiden för högstadieelevernas möjlighet att få nosa på frågor om både arbetsmiljö och arbetsrätt ännu osäker.
I takt med att vi får mer och mer kunskap så måste förstås Skolverket prioritera vad eleverna ska hinna lära sig. Men att kasta ut arbetsmiljöfrågorna är ingen bra idé. Med dessa frågor kvar på schemat kan vi så ett frö hos eleverna – ett litet – som på sikt kan leda till bättre arbetsmiljö på våra arbetsplatser. För får man inte veta att det finns både lagar, regler och avtal när man kommer ny och osäker är det svårt att ställa krav eller säga nej.
Med frågorna kvar skulle vi också kunna förmedla en insikt om att det faktiskt är så att vissa ämnen som man möter i sitt arbete kan vara farliga. En insikt som det annars kan ta lång tid att nå – och när insikten nåtts är skadan redan skedd. Ett sådant fruktansvärt exempel är förstås ämnet asbest. För även om det var länge sedan vi satte ned foten och bestämde att asbest är farligt och förbjudet, så insjuknar fortfarande personer som utsatts för asbest tidigare i sitt arbetsliv i cancersjukdomen mesoteliom.
Det låter kanske långsökt att koppla frågan om läroplanen för eleverna i högstadiet till dödlighet i asbest, men jag tror att det finns en koppling. Den handlar om att tidigt inympa en sund skepticism – att ta det säkra före det osäkra. Använd skyddsmask om du inte vet vad färgen innehåller. I det här numret skriver vi också om nanomaterial, där det fortfarande återstår många frågetecken kring de små partiklarnas farlighet.
Enligt uppgift sa en yrkesinspektör på ett seminarium i våras att det på sätt och vis är positivt med oro kring ett material, ämne eller en form. Tanken var att oron gör att fler använder skyddsutrustning. Har man då ett svagt minne av att man någon gång i skolan hört något om arbetsmiljö, säkerhet, föreskrifter och villkor så kanske chansen är lite större att man tar uppmaningar att använda säkerhetsskydd på allvar. Så Skolverket – tänk om!
Vi avslutar 2019 med ett specialnummer med våra tre experters svar på frågor om arbetsmiljö. Kom gärna med egna frågor – mejla till redaktionen@arbetarskydd.se.
Vi på redaktionen önskar er sköna helger framöver!