Arbetsskador
Här byggs de dåliga vibrationerna bort
SKADOR. Vibrationer har passerat buller som den vanligaste orsaken till arbetsskador. Vibrationerna kommer från maskiner. Och går att bygga bort. – Vi har visat att det går att ta fram maskiner med mycket lägre vibrationer, säger Hans Lindell, forskare på Swerea IVF.
Sedan två år drivs forskningsprojektet ”Noll vibrationer” med Hans Lindell som projektledare. Han har länge ägnat sig åt att hitta nya metoder för att konstruera maskiner som vibrerar mindre vid användning.
Två centrala typer av vibrationer är roterande respektive slående, eller som det heter, translaterande vibrationer.
– Vibrationer i en slipmaskin kommer från en obalans som uppstår när den används. Det finns sedan 1990-talet balansringar som till stor del kompenserar för obalansen och minskar vibrationerna. Men de värre skadorna kommer från maskiner för bilning och liknande som har en kolv som går fram och tillbaka, säger Hans Lindell.
Under projektets gång har man genom att använda olika tekniker lyckats reducera vibrationerna i till exempel en mejselhammare till en sjundedel och samtidigt gjort maskinen lättare.
Läs också - Eldsjälen Hans Lindell:
– En del av vikten i traditionellt konstruerade maskiner kommer från inkapsling som ska försöka minska vibrationerna. Den behöver inte vi med den teknik vi använder, säger Hans Lindell.
Tekniken som använts går under akronymen ATVA som står för Adaptive Tuned Vibration Absorber. Den uppfanns i början av förra århundradet och går lite förenklat ut på att vända vibrationer mot sig själva för att få fram verktyg som leder till färre vibrationsskador.
Inom projektet har man byggt ett antal lågvibrerande konceptmaskiner. Några används också i produktion för att testas under längre perioder, bland annat i stenbrott på västkusten.
– Det räcker inte med att ta fram tekniken. Vi måste få användarna att efterfråga den och få tillverkarna att konstruera verktyg som bygger på den. Därför har vi inom projektet samlat alla aktörer som berörs av vibrationsskadeproblem, säger Hans Lindell.
Han och projektteamet erbjuder sig också att hjälpa tillverkarna att utveckla produkter som kan säljas kommersiellt.
Projektets nuvarande finansiering tar slut i sommar. Men Hans Lindell hoppas att man ska få fram pengar för att genomföra steg tre i projektet, som är att bygga upp vibrationsfria demomiljöer i form av en bilverkstad och en industriell monteringslina, troligen för Volvo i Arvika.
– Det skulle ge oss möjlighet att testa tekniken under en längre period och se hur den fungerar, och vi skulle också kunna koppla in medicinare för att utvärdera effekten på vibrationsskadorna, säger Hans Lindell.