Arbetsskador

Biljakter livsfarliga – även för poliserna

Tre poliser har omkommit under biljakter sedan 1993. Och ytterligare tre omkom i andra trafikolyckor. – Poliserna har glömt bort sig själva i trafiksäkerhetsarbetet, anser forskaren Jörgen Lundälv.

Publicerad

Under tioårsperioden 1997-2007 skadades 1 800 poliser i trafikolyckor. Krockarna kostade 300 miljoner kronor.

– Och det har inte blivit bättre sedan, säger Jörgen Lundälv, som tog fram uppgifterna.

Han är docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet och i trafikmedicin vid Umeå universitet och har forskat om utryckningskörning sedan 2002.

2013 införs en nationell förarutbildning för alla poliser. Jörgen Lundälv tycker att det är en förbättring, men det räcker inte. Han vill också ha årliga uppkörningar och hälsoundersökningar:

– Varför ska det ställas lägre krav på poliser än på lokförare, bussförare och lastbilschaufförer?

Jörgen Lundälv jämför också med att alla poliser som bär vapen måste skjuta upp en gång om året.

Poliser råkar inte bara själva ut för olyckor, de kan också förorsaka att andra skadas. Så var det sommaren 2009 när två poliser jagade en motorcyklist i Växjö. Biljakten slutade med att mc-föraren körde ?i diket och skadades allvarligt.

Under jakten hade poliserna försökt få honom att stanna genom att preja honom. Polisen som hade kört bilen åtalades sedan för tjänstefel. Han dömdes av tingsrätten till 70 dagsböter.

Domstolen ansåg att han skulle ha rapporterat prejningen i förväg och att han borde ha följt ordern att avbryta förföljandet.

Fredrik Westin, ombudsman på Polisförbundet, anser att polisyrket är komplext.

– Poliser utsätts ofta för svåra situationer där de riskerar att bli anmälda för olika saker. De allra flesta är medvetna om den risken, säger han.

Polisen i Växjö överklagade tingsrättsdomen. Hovrätten frikände honom därför att skyldigheten att rapportera en prejning var en ren formalitet och att Rikspolisstyrelsens föreskrifter om skillnaden mellan förföljande och efterföljande var otydliga.

Men riksåklagaren, RÅ, anser att föreskrifterna är tydliga och att polisen hade varit skyldig att rapportera prejningarna i förväg. RÅ påpekar att prejning är en farlig åtgärd, särskilt när den som prejas är en oskyddad trafikant. Eftersom det kan vara svårt att avgöra om en jagad ska prejas, ska det beslutet fattas av någon som inte är mitt i händelsernas centrum.

Åklagaren anser också att polisen begått tjänstefel när han inte avbröt förföljandet, trots att han fått order om det och överklagar därför domen till Högsta domstolen.

Fredrik Westin på Polisförbundet vill inte uttala sig om de aktuella föreskrifterna är otydliga, utan avvaktar domstolens bedömning.

Poliser förolyckade i trafiken

1993 krockade två polisbilar i Malmö. Den polis som omkom körde en civilmålad polisbil och blev påkörd av en annan polisbil, som deltog i en utryckning.

1995 blev en polis på motorcykel påkörd när han jagade en privatbilist, som smitit från en trafikkontroll. Polisen avled.

2001 avled en polis klockan fem på morgonen efter att ha krockat med en timmerbil. Polisbilen hade tidigare på morgonen deltagit i en biljakt.

2005 klövs en polisbil på mitten av ett tåg i samband med en biljakt. Den ene polisen i bilen avled omedelbart.

2010 avled en polis efter att ha kolliderat med en älg. Polisen var på väg till ett brådskande ärende, som rörde en försvunnen person.

2011 blev en polis påkörd bakifrån av en bil med hög hastighet. Polisen avled ett dygn senare.

Källa: Svenska Polismäns Minnesportal