SPECIAL DÖDEN PÅ JOBBET
Transporter i topp på dödsligan
TRANSPORTER. Den polske lastbilschauffören hade aldrig en chans när en rattonykter bilist kom över i fel körfält på Stallbackabron. Han blev en av de många lastbilschaufförer som är överrepresenterade i statistiken över dödliga arbetsplatsolyckor.
Det är en vanlig novembermörk tisdagskväll. Trafiken flödar jämnt och fint i fyra filer på Stallbackabron i Trollhättan. Plötsligt, mitt på högbrodelen 30 meter ovanför Göta älv, kör en personbil över heldragen linje och krockar med en mötande lastbil som kommer söderifrån.
Personbilen träffar lastbilen, en trailerdragare med påhängsvagn, på dess vänstra bakre sida, troligen vid ekipagets bakre hjul. Lastbilschauffören förlorar kontrollen över lastbilen som ohjälpligt drar åt vänster och krockar med ytterligare en personbil. Enligt polisens undersökning fortsätter lastbilen därefter längs med broräcket i 15 meter innan det blir stopp:
”Lastbilens hytt, motor och framaxel lossnar. Motor och framaxel faller ned i älven, hytten blir hängande i rambalken ca 25 meter ovanför vattenytan. I samband med att hytten går genom räcket uppstår en explosionsartad brand. Hytten brinner i flera timmar.”
Sedan olyckan på Stallbackabron har ytterligare elva lastbilschaufförer, svenska och utländska, förolyckats i arbetsplatsolyckor.
Lastbilschauffören, en 42-årig man från Polen, omkommer. Rättsmedicinalverket anser att dödsfallet orsakats av brännskador alternativt giftiga brandångor eller både och. Att en så häftig brand uppstår vid en trafikolycka är mycket ovanligt. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har utrett saken och anser att det beror på att ett aerosolmoln av finfördelad diesel kunde spridas fritt på den höga höjden. Molnet antändes troligen av gnistor eller heta motordelar.
Olyckan inträffade den 7 november 2023. I en film från en övervakningskamera är det uppenbart vad som orsakat olyckan. Personbilen som kom över heldragen linje och in i körfältet för mötande trafik. I oktober 2024 väcktes åtal mot föraren för vållande till annans död och grovt rattfylleri. Rättegång planeras i april nästa år i Vänersborgs tingsrätt.
”Utredningen ger stöd för att den åtalade överskridit rådande hastighetsbegränsning och att han varit påverkad av ett narkotikaklassat preparat som han inte har haft recept för. Vid undersökningen av hans bil har det inte framkommit några fel eller brister som bedömts ha bidragit till olyckan” skriver Åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande.
Sedan olyckan på Stallbackabron har ytterligare elva lastbilschaufförer, svenska och utländska, förolyckats i arbetsplatsolyckor, enligt Arbetsmiljöverkets preliminära uppgifter.
Sett över tid, sedan 2008, är en lastbil involverad i mer än var tionde dödliga arbetsolycka som drabbar en svensk. Bland utländska förvärvsarbetande som omkommer i Sverige är i runda tal var fjärde en lastbilschaufför.
De flesta dödsolyckorna med lastbil är kollisioner eller singelolyckor på väg. Det sker även dödsolyckor i samband med lastning och lossning ibland.
2017 publicerade Arbetsmiljöverket en rapport, på regeringens uppdrag, om olycksförebyggande åtgärder för arbetstagare som arbetar på eller vid väg. För yrkesförarna fann man en lång rad problem (se faktaruta).
När transporter upphandlas saknas ofta arbetsmiljökrav. Arbetsskadestatistiken ger inte tillräckliga kunskaper för att kunna avgöra orsaker bakom arbetsolyckorna på och vid vägar. Arbetsmiljöverkets främsta råd till yrkesförarnas arbetsgivare är att upprätthålla ett aktivt systematiskt arbetsmiljöarbete där trafiksäkerhet ingår. Det är ett bra råd, men sannolikt ingen quick fix.
Andra myndigheter har också strävat efter att förbättra säkerheten. 2007 införde Sverige EU:s regler om kör- och vilotider för yrkesförare. Det innebär att reglerna är lika för alla. Dagligen får körtiden vara högst nio timmar men föraren får förlänga den till tio timmar två gånger per kalendervecka. Körtiden per vecka får vara max 56 timmar men max 90 timmar totalt under två på varandra följande veckor.
Från 2008 finns krav på yrkeskompetensbevis som föraren får genom grundutbildning. Detta bevis måste förnyas vart femte år genom fortbildning. Sedan 2013 är det möjligt för åkerierna att certifiera sig enligt standarden ISO 39001:2012 Ledningssystem för vägtrafiksäkerhet som fungerar väl ihop med Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete. 2019 skärptes reglerna för tung lastbil gällande vinterdäck på samtliga hjul.
Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF har ett antal idéer om vad man skulle kunna göra ytterligare. En är att förstärka grundutbildningen så att mer fokus läggs på trafiksäkerhet. NTF anser att riskutbildning ska bli obligatoriskt även för tunga behörigheter och att de blivande förarna ska göra halkkörning.
– Det handlar om att medvetandegöra om hastighetens betydelse när man kör ett tungt fordon, säger Malin Lundgren, verksamhetschef NTF Väst.
En annan uppmaning från NTF är att Trafikverket bygger vidare på en säker och förlåtande trafikmiljö. Det behövs mer mittseparering, fler sidoräcken och cirkulationsplatser i stället för korsningar.
Men den allra viktigaste faktorn för att få ner antalet allvarliga olyckor är hastigheten, säger Malin Lundgren.
– Ju högre hastigheter desto större krockvåld, säger hon.
Läs mer: