ARBETSOLYCKOR
Elmuffsvetsning orsakade branden
DÖDSOLYCKA. Statens haverikommission har fastslagit brandorsaken vid vattenparken Oceana på Liseberg i Göteborg då en person omkom och 22 skadades lindrigt. Men många svåra utredningar kvarstår.
Måndagen den 12 februari brann äventyrsbadet Oceana, som NCC uppför för den kommunala nöjesparken Lisebergs räkning med sikte på invigning inför sommarsäsongen 2024.
Ett antal utredningar inleddes och nu är det första resultatet klart:
Statens haverikommission (SHK) har vid ett informationsmöte med berörda aktörer och anhöriga presenterat det faktaunderlag som utredningen hittills gett och skriver så här om brandorsaken:
”Ett arbetslag arbetade utomhus med att sammanfoga rör i plastmaterialet polyeten under vattenrutschkanorna. Plaströren sammanfogades med en metod som kallas elmuffsvetsning. SHK:s utredning visar att branden sannolikt har startat i samband med dessa arbeten. Branden spred sig sedan från rören till vattenrutschkanan och vidare till anläggningen och orsakade omfattande skador.”
Så mycket mer vill SHK:s utredningsledare Håkan Josefsson inte säga:
– Ja, det är riktigt att branden ledde till en rökgasexplosion och vi har klarlagt tidpunkterna för de olika indikationerna. Men jag kan inte delge något mer för närvarande.
Haverikommissionen ska nu fokusera på frågorna om varför olyckan kunde inträffa och vilka åtgärder som kan vidtas för att en liknande händelse inte ska kunna inträffa igen. Utredningen kommer att titta särskilt på berörda aktörers organisation, samordning och säkerhetsstyrning på byggarbetsplatsen och regelverket på området.
Ärendet utreds av polisen under rubriken allmänfarlig vårdslöshet och framkallande av fara för annan genom arbetsmiljöbrott. Åklagare bruka avvakta Arbetsmiljöverkets syn på händelserna och har därefter möjligheter att åtala för vållandebrott enligt brottsbalken.
Samtidigt pågår Arbetsmiljöverkets utredning om arbetsmiljölagen efterföljts och hanteringen av anmälningar från räddningstjänsten och företagen om dödsfall, personskada och tillbud enligt paragraf 3:3a.
– Vi har inte kommit så långt när det gäller förloppet som ju utreds av haverikommissionen, berättar arbetsmiljöinspektör Bengt Andreasson som handlägger ärendet vid Arbetsmiljöverket i Göteborg.
– Inledningsvis besökte vi NCC och Liseberg för att se hur de bland annat hanterade krisstöd och liknande frågor. Vi har också haft kontakt med alla som lämnat in 3:3a-anmälningar.
– Vi samarbetar med haverikommissionen och ska nu fundera på taktiken kring hur vi går vidare. Om vi sedan har underlag för att misstänka arbetsmiljöbrott anmäler vi det till åklagaren som får avgöra om det ska bli åtal.
Haverikommissionen räknar med att kunna lämna sin slutrapport i början av nästa år. Arbetsmiljöverket har 18 månader på sig att genomföra sina undersökningar.
Utöver de tre myndigheterna granskas olyckan av de berörda företagen och av försäkringsbolag. Lisebergs styrelse beslöt i somras att återuppbygga Oceana, vilket väntas ta två år och finansieras med brygglån från ägaren Göteborgs Stadshus AB.