Tidningen

Trafikregler för hjullastaren skulle ha funnits

Om hjullastaren hade stått still när personbilen passerade riskområdet hade olyckan inte behövt hända. Det menade åklagaren och efterlyste relevanta trafikregler. Foto: Nora Lorek/TT

Hon hade stannat bilen för att släppa fram hjullastaren när den körde på hennes bil. Hon fick allvarliga skallskador. Nu har arbetsgivaren godkänt att betala 500 000 kronor i företagsbot.

Publicerad

Olyckan inträffade på Ransby industriområde i Sysslebäck den 10 oktober 2019. En arbetstagare var på väg till den så kallade mätstationen för att städa. Hon åkte i en personbil och hade stannat bilen för att låta en hjullastare passera innan hon skulle fortsätta mot mätstationen. Hjullastaren, som var utrustad med en gripklo, kolliderade med personbilen och arbetstagaren skadades svårt. Gripklon gick in genom vindrutan och träffade den anställda i huvudet. Hon fick allvarliga skallskador och kraftigt nedsatt syn på vänster öga på grund av att synnerven skadades. Ett år efter olyckan var hon fortfarande sjukskriven.

Nu har bolaget, Moelven Notnäs Ransby AB, genom ett strafföreläggande godkänt att betala 500 000 kronor i företagsbot efter olyckan.

ꟷ Detta handlar i första hand om den medarbetare som blev allvarligt skadad vid händelsen. En företagsbot kan aldrig jämföras med det vår kollega upplevt, säger bolagets vd Peter Broberg, i ett pressmeddelande.

Han tillägger:

ꟷ Vi tar vårt ansvar och har vidtagit nödvändiga säkerhetsåtgärder och rutiner för att förhindra att en sådan här olycka ska kunna ske igen.

I strafföreläggandet står det att företrädaren för bolaget, enligt uppgift, regelbundet har undersökt och bedömt riskerna i verksamheten. Företrädaren har konstaterat att det finns en påkörningsrisk i området kring mätstationen och bedömt att det är säkrare att köra bil än att gå till fots för att ta sig dit.

Kammaråklagare Magnus Clase vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål anser att ansvarig vid bolaget inte har gjort vad som krävs enligt arbetsmiljölagen och av oaktsamhet har orsakat olyckan. En tillräcklig undersökning och bedömning av riskerna med att andra arbetstagare befinner sig inom hjullastarens arbetsområde har inte gjorts. Eventuella åtgärder för att hantera dessa risker har inte heller gjorts. Hade det funnits relevanta trafikregler så hade olyckan med stor sannolikhet inte inträffat. Sådana regler skulle ha kunnat vara att hjullastaren står still när personbilar passerar riskområdet, att personbilar inte tillåts åka in i arbetsområdet utan att föraren fått ett godkännande från i detta fall mätarna, samt att ha ett säkert sätt att kommunicera att det fanns personer eller personbilar i området, enligt åklagaren.