Arbetsmiljöverktyg

Blinkande pil på vägen ska rädda liv

Sören Carlsson, utvecklingsledare för trafiksäkerhet vid Skanska och uppfinnare av skylten, påpekar att den kan vidareutvecklas för att passa andra yrkeskategorier. Han nämner att exempelvis bärgare har arbetsmiljöer som är utsatta på ungefär samma sätt som väg­arbetare. Svenska byggbranschens utvecklingsfond har finansierat utvecklingen av ljustavlan. Den finns att köpa och är inte patenterad. Foto: Maria Eremo
Läs mer om vägarbetares arbetsmiljö i Arbetarskydd nummer 8/2017.

Uppfinning. Bilar som susar förbi för fort och för nära är vägarbetarens vardag. Det är såväl stressande som farligt. Sören Carlsson, utvecklingsledare för trafiksäkerhet vid Skanska, fick för ett år sedan en idé. Den fungerar utmärkt.

Publicerad

Den utstickande pinnen med en skylt med en blinkande pil på utvecklades och testades under första halvåret 2018. Den togs i drift i det första projektet i december efter mindre korrigeringar. Efter testning är alla överens. Den elektroniska ljustavlan till arbetsfordon, som uppfinningen kallas, ger resultat. Bilarna sänker farten och kör längre ifrån vägarbetarna. Arbetsmiljön blir bättre, och vägarbetarnas trygghet ökar. Speciellt bra fungerar den på landsvägar och motorvägar, där bilisterna närmar sig i höga hastigheter.

Sören Carlsson, utvecklingsledare för trafiksäkerhet vid Skanska och uppfinnaren, påpekar att ljustavlan är ett komplement till andra sätt att skydda vägarbetare. Den är utvecklad i ett samarbete mellan Skanskas projektgrupp och ett företag som gör skyltar och andra produkter för trafiksäkerhet.

– Vi har den redan i bruk på Skanska, och vi ska ta ut den på fler maskiner. Det är upp till dem som arbetar i miljöerna att avgöra om den passar, och sen hoppas vi också att vi lyckas förmedla vårt säkerhetstänk så att den kommer ut i användning utanför Skanska, säger Sören Carlsson.

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om byggnads- och anläggningsarbete ska trafik ledas om vid vägarbeten där det är möjligt. Det händer i praktiken sällan, eftersom det brukar öka risken för olyckor på andra ställen. Det vanligaste är att trafiken leds förbi arbetsplatsen. Hastigheten på förbipasserande trafik tas då ned med hjälp av trafikljus eller lotsar. Det finns också redan tekniker för att skjuta bort trafiken från vägarbetet.

På Skanska anser man att respekten för vägarbetare har blivit sämre och att den skyltning som använts inte har haft tillräckligt god effekt, oavsett hur omfattande den varit.

– Trafikanterna brukar följa lotsbilen i början, men om det blir långa köer och långt fram till lotsbilen börjar bilarna efterhand krypa närmare vägarbetarna. Ibland blir det luckor i köerna, då ökar trafikanter farten för att komma ifatt, förklarar Sören Carlsson.

Utredare vid Trafikverket har konstaterat att skydd ofta saknas vid vägarbeten. En av orsakerna är att det uppfattas som krångligt att använda dem. När nya skydd utvecklas är det därför viktigt att tänka på att skydden ska vara enkla att hantera. I projektgruppens kravspecifikation ingick därför att tavlan skulle vara tydlig, lätt, vädertålig och enkel att montera. Skulle någon lastbil råka köra på den skulle den vika sig så att det inte blev skador på fordonet.

Resultaten av testerna med Sören Carlssons säkerhetsuppfinning är entydigt goda. Bil­köerna var bättre på att följa lotsbilen under hela sträckan, vilket troligtvis beror på att trafikanterna ser ljustavlan med den blinkande gula pilen på långt håll. Eftersom den sticker ut i vägbanan väjer bilisterna extra mycket för att skydda sina fordon.

– Jag tror att vi har tagit för givet att bilister ska köra långt ifrån maskiner och arbetare när de informeras om att vägarbete pågår längre fram. Men vi måste vara tydliga om vi ska få trafikanterna att respektera vägarbetet bättre, konstaterar Sören Carlsson.