Arbetsmiljö

Viktigt att chefen är uppmärksam

Namn: Annemarie Hultberg. Titel: Utvecklingsledare, forskare. Arbetsplats: Institutet för stressmedicin, Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionen.

Ge chefer stöd och kunskap så att de kan hindra ohälsa i tid. Det säger Annemarie Hultberg, utvecklingsledare för Nysam, ett forskningsprogram kring organisatorisk och social arbetsmiljö i Västra Götalandsregionen.

Publicerad

För personalen på Alingsås lasarett var stödet precis vad som behövdes för några år sedan. Jennie Norlander, avdelningschef för kirurg­avdelningen på Alingsås lasarett, hade just varit i kontakt med Nysam via företagshälsovården, och noterade ett mönster av ledsna och stressade sköterskor på arbetsplatsen. Hon kallade in företagshälsan som förutom individuella insatser startade en samtalsgrupp på avdelningen.

Frustration över otillräcklighetskänslor på jobbet vällde fram. Reflektion kring arbets­miljön var precis vad som behövdes. Efter ett antal träffar med företagshälsans beteende­vetare fortsatte Jennie Norlander reflektionsgruppen under egen ledning.

Deltagandet i Nysam fick Alingsås lasarett att förbättra rutinerna för att upptäcka frånvaro, utbilda mer när det gäller belastningsskador och införa regelbundna hälsoanalyser i samverkan mellan avdelningen, hr och företagshälsan.

Enligt Annemarie Hultberg är ett närvarande och uppmärksamt ledarskap A och O för att förebygga organisatorisk och social ohälsa.

– Det är då man ser de tidiga tecknen; någon som aldrig är borta är plötsligt ofta sjuk eller försenad, en glad person är alltmer irriterad, den pratsamme tystnar. Man ska lita på chefers magkänsla för mjuk kunskap och agera på den. Det är när man inte gör något som krisen kommer.

Hon rekommenderar att chefer regelbundet söker mönster i förändrade beteenden. Finns en rot till det på jobbet? Då kan man inte ha för många medarbetare. I Västra Götalandsregionen håller man nu på att införa en maxgräns med 35 medarbetare per arbetsledande chef, det är definitivt en övre gräns, anser Anne­marie Hultberg.

Men bemanning är bara halva problemet. Lika viktig är andra sidan av saken: kraven.

– Risken för ohälsa ligger i om det finns en obalans mellan de krav man ställer och de resurser man tillför en verksamhet. Och möjligheten att få jobba på det sätt man själva tror på. Resurser kan se ut på olika sätt: tid, uppgifter, mandat, personer. Är det en obalans får man antingen öka resurser eller sänka kraven.

”Våga lita på det informella”

Annemarie Hultbergs bästa råd: Vänta inte. Ta tag i saker tidigt. Då behövs uppmärksamma chefer och företagshälsovård som tar in signaler på att något inte är som vanligt.

Ett konkret tips är att chef, företagshälsovård, HR träffas regelbundet för att pussla ihop olika informationsbitar av såväl informell som formell karaktär utifrån problembilder som finns, till exempel på frukostmöten och soppluncher. Där kan experterna synka sin kunskap med chefernas berättelser om förhållanden i vardagsarbetet.

Dessutom måste kunskapen förmedlas till ledningen för en förändring på mer över­gripande nivå, vilket ofta krävs.

Ledningsgrupper förlitar sig ofta enbart på formell information. Det måste göras utrymme för att lyfta fram även informell information.