Arbetsmiljö

Stress vid telekomjätte orsakar självmordsvåg

- En nedstigning i helvetet. I boken "Ils ont failli me tuer" berättar Vincent Talaouit om åren som anställd vid telekomjätten France Télécom. Foto: Colourbox
Vincent Talaouit

Självmordsvågen på franska telekomjätten France Télécom fortsätter. Hittills i år har 23 anställda tagit livet av sig.- En nedstigning i helvetet. Så beskriver ingenjören Vincent Talaouit i sin nyutkomna bok hur det var att jobba på telekomjätten.

Publicerad

För två år sedan var det nära att Vincent Talaouit begick självmord, som så många av sina kolleger.

– Jag klarade mig tack vare att jag fick psykiatrisk vård, berättar Vincent Talaouit, 38, i sin bok "De dödade mig nästan" ("Ils ont failli me tuer", Flamarrion) om arbetsmiljön på France Télécom-Orange. Det är ett vittnesmål om en auktoritär och brutal ledarskapskultur, mobbning, extrema prestationskrav, ständiga omorganisationer, nedsättande behandling, laganda som skrotas och ersätts med individuell bonusar och bestraffningar.

Vincent Talaouit beskriver i boken hur han bröts ner bit för bit under de sista sex åren på företaget, efter att först ha gjort en spikrak karriär inom forskning och utveckling. Under en period fick han 40 rekommenderade brev från hr-avdelningen, som uppmanade honom att söka nytt jobb. Varje vecka presenterades en ny omorganisation. Hans avdelning flyttades till ett annat kontor, men när han infann sig där fick han veta att han inte ingick i personalstyrkan. Samma besked på gamla stället. Det var omöjligt att få ett enskilt samtal med chefen.

Varför stannade han kvar, en ung civilingenjör med toppbetyg kunde väl helt enkelt ha sagt upp sig och fått jobb någon annanstans?

 – När man är på botten ser man inte möjligheterna, säger Vincent Talaouit i L´Express.

Självmordsvågen på France Télécom-Orange de senaste åren har skakat Frankrike. Hittills i år har 23 anställda på France Télécom-Orange begått självmord, fem personer så sent som i september, enligt facket. Förra året var det 19 personer, 12 året dessförinnan. Ledningen på France Télécom-Orange har länge viftat bort självmorden, dels som en modefluga, dels för att det är så många anställda, 100 000 bara i Frankrike, att siffrorna faller inom vad som är normala självmordstal i Frankrike, 17,6 per 100 000 personer år 2006, enligt WHOs siffror.

Men en avgörande skillnad är att dessa självmord så hundraprocentigt är knutna till arbetet. "Jag tar livet av mig på grund av mitt arbete på France Télécom. Det är den enda anledningen. Alltid bråttom, ständig överbelastning, ingen utbildning, fullständigt kaos i företaget. Skräckregemente!" skrev till exempel en medarbetare som tog livet av sig förra sommaren. Det är också anmärkningsvärt att många av självmorden har begåtts på själva arbetsplatsen

Till slut, i våras, medgav styrelseordförande och vd Didier Lombard att han "gjort misstag som ökat mina anställdas stress". Han sade upp sig som vd och lämnade över till vice vd Stéphane Richard. Dock stannar Lombard kvar på ordförandeposten till början av nästa år.

Regeringen har reagerat och krävt att företaget gör något åt stressen.

Nya vd:n Stéphane Richard har svarat på regeringen krav genom att satsa en miljard euro på en femårsplan för att stärka arbetsmoralen i hopp om att sätta stopp för självmordsvågen. Pengarna ska bland annat användas till rådgivning och till att låta 57-plussare få nästan full lön för deltidsjobb för att reducera den jobbstress som ligger bakom många av självmorden.

Självmordsoffren är de flesta i 40-50-årsåldern, tidigare välanpassade medarbetare, vars arbetssituation har vänts upp och ner av företagets förvandling från trögt statligt verk till snabbfotat mobil- och internetföretag med vinstkrav och därmed  personalnedskärningar och utökad arbetstid.

Företaget har anklagats för att försöka skrämma bort de oönskade "gamlingarna". Vissa har till exempel kastats ur sin lugna tjänstemannasits för att tävla med grannen i båset bredvid på det supereffektiva call-centret.

– Många anställda tvingas till nya arbetsuppgifter för att de ska brytas ner eller uppmuntras uttryckligen att lämna företaget. Det är svårt för många att till exempel gå över till rena säljjobben, speciellt om man är äldre, säger Olivier Dunand på det stora franska fackförbunden CFDT på France Télécom till The Independent.

Ingenting har hittills blivit bättre i företaget, enligt de fackliga organisationerna, som har gått samman och bildat ett stresscentrum, som ska kartlägga den psykiska ohälsan. I början av december ska man hålla nationella seminarier och rundabordssamtal om arbetsmiljö.

 Vincent Talaouit jobbar med sin rehabilitering och väntar på utfallet av stämningen som han har gentemot sin arbetsgivare, sedan yrkesinspektionen tog sig an hans fall.

– Jag befinner mig fortfarande på botten. Jag vet inget om min framtid.

Länk till film där han intervjuas