Arbetsmiljö
Smartare svar med intelligenta Sam
AI. En ny robot ska ge svar på frågor om arbetsmiljön. Sam, som Karolinska Institutet utvecklar, väntas bli ett värdefullt stöd för både arbetsgivare och fackliga. Bakom initiativet står Irene Jensen, professor i metoder för företagshälsa vid KI.
Vem är Sam?
– En robot som ska hjälpa till i arbetsmiljöarbetet. Ai-tekniken gör att vi på helt nya sätt kan ge ett skräddarsytt stöd.
Hur ska Sam fungera?
– Sam ska svara på det som chefen behöver hjälp med i stunden, skräddarsydda råd för just chefens problem. Exempelvis förebyggande riskanalys eller hur man mest effektivt jobbar med rehab-insatser.
Vilka problem ska Sam lösa?
– Den systematiska arbetsmiljön, SAM (roboten heter därför Sam, reds anm), är ju ett gigantiskt område och vi börjar något avgränsat och utvecklar det vidare. Vi har inte bestämt oss för vad vi börjar med än, men det skulle kunna vara det psykosociala området.
Är inte det svårt för en robot?
– Vi har funderat mycket på det. Men Sam riktar sig inte till anställda med psykosociala problem, utan ger råd till chefen. Chefen ska inte vara någon ”pseudo-terapeut”, utan stödet är inriktat på att lösa problemet ur ett arbetsplatsperspektiv.
Varför behövs Sam?
– Vi har tagit fram olika stöd och verktyg för hr och chefer under många år på min enhet, för att de ska jobba mer evidensbaserat med arbetsmiljöfrågor. Men fortfarande nås de inte alltid av kunskapen. De hittar inte vad man ska ha, eller hinner inte läsa vägledningarna.
Varför riktar sig Sam bara till kommun- och landstingssektorn?
– Vi börjar med ett avgränsat urval för att få resultat snabbare. Vi ser vad som fungerar och vad som kan göras bättre. Sedan tar vi med det i nästa steg och till nästa bransch.
Vilka fler ska Sam kunna hjälpa?
– Vi skulle kunna ge anpassat stöd till alla grupper som behöver hjälp i arbetsmiljöarbetet, som chefer på olika nivåer, skyddsombud och hr.
Var kommer vi kunna hitta Sam?
– Sam kan bli en app på tjänstetelefonen eller finnas på ett ställe där man loggar in på webben, eller kanske vara en sms-funktion. Eller flera olika alternativ av dessa.
Hur kommer Sam kunna lära sig allt han behöver veta?
– Vi måste träna honom. Dels kommer vi att sätta oss ner med chefer och forskare och ta in massor av frågor och svar, dels kommer vi föra in kunskap från dokument. Allt detta blir en stor kunskapsbank. Sedan tränar roboten så att han lyckas tolka frågorna och jobbar vidare utifrån det.
Hur långt har ni kommit?
– Vi är i uppstartsskedet och har fått de första pengarna, 200 000 kronor, från KI. Vi kan komma rätt långt med att designa projektet, men vi behöver ett större forskningsbidrag för att kunna följa och utvärdera det vi gör.
Vad händer om ni inte får mer pengar?
– Vi utvecklar prototypen Sam i alla fall, eftersom intresset och behovet är så stort. Så får vi fortsätta söka forskningsbidrag tills vi får ett positivt svar.
När ska Sam kunna börja användas?
– Sam ska vara fungerande och färdig i en testversion för chefer under våren. Ett antal användare ska börja använda den och ge feedback. Någon gång under hösten 2020 hoppas vi sedan att fler kan börja använda den.
Vad tycker du är mest spännande med Sam?
– Det blir ett sätt att hitta nya metoder att sprida forskningsbaserad kunskap i den nya digitaliserade världen. Vi har också fått enormt bra respons på sociala medier. Teknikutvecklare, organisationskonsulter, hr och arbetsgivare har hört av sig och vill stötta.