Arbetsmiljö
”Skamligt låga utbildningskrav för att köra lastbil”
KRITIK. Thomas Mattsson, som driver Tibro Trafikskola, anser att Sverige är det land inom EU, som har den sämsta utbildningen för lastbilschaufförer. – Till och med Rumänien och Polen har hårdare krav i dag, säger han.
Tibro Trafikskola eller Trafique Sweden AB bedriver trafikutbildning i Skövde. De utbildar varje år 200 lastbilschaufförer till Arbetsförmedlingen, Försvarsmakten och privata körkortselever.
– Jag tycker att det är fruktansvärt hemskt. Sverige är det enda land i EU där du inte behöver någon praktisk utbildning för att få ett lastbilskörkort. I stort sett kan du låna en lastbil och be om en uppkörning. Klarar du det är det fritt fram att köra på vägarna.
– Det är skamligt att kalla oss ett trafiksäkert land. Hur länge kan Transportstyrelsen fortsätta låta privata människor som själva inte kan köra lastbil utbilda människor till lastbilschaufförer? frågar sig Thomas Mattsson.
Henrik Julin är tillförordnad sektionschef vid Transportstyrelsen, som ansvarar för föreskrifter för behörighet C, CE samt föreskrifterna om yrkesförarkompetens:
– De flesta elever går via en trafikskola eller via arbetsmarknadsåtgärder när de skaffar sig lastbilskörkort. Men i Sverige har våra lagstiftare valt möjligheten att man ska kunna lära sig köra lastbil privat, eftersom alla inte har möjlighet att gå på körskola. Oftast har man kontakt med en åkare. I annat fall skulle man inte få låna fordonet, eftersom det är en dyr investering.
EU införde en ny lag den 10 september 2009, YKB, om krav på yrkeskompetensbevis, för att få köra gods och persontransporter. Lagen tillkom för att EU ville säkerställa att man har den nödvändiga kompetensen för yrket samt för att minska bränsleförbrukningen.
För nya förare krävs 280 timmars grundutbildning, och om du är 21 år en 140 timmars utbildning och ett godkänt kunskapsprov. Efter genomförd grundutbildning behöver föraren genomgå en 35-timmars fortutbildning vart femte år. Utbildningen ska genomföras hos en utbildare med tillstånd från Transportstyrelsen. När man är klar utfärdar Transportstyrelsen ett yrkeskompetensbevis som man sedan är skyldig att ha med sig när man kör. Den som inte har beviset vid en kontroll kan dömas till böter.
I utbildningen tar man upp hur man säkrar, lastar och lossar gods samt olika typer av risker. Men även hälsa, säkerhetsbestämmelser, trafiksäkerhet, transportlogistik och rationell körning ingår.
Text: Siv Öberg