Arbetsmiljö

”På Dramaten ska allt fram”

På Dramaten slår skådespelarna ner varandra, super, tafsar, blottar sig, låser in sig på toa och tjurar. Om man ska tro kvällspressen. På Dramaten råder fred och respekt. Om man ska tro personalchefen.

Publicerad

”Ge mig ett jobb på en normalt dysfunktionell arbetsplats som Dramaten!” utbrister den onda kardinalen i Stockholms stadsteaters uppsättning av De tre musketörerna. Mikael Brännvall, personalchef och vice vd på Dramaten, ler en smula stelt åt citatet.

– Mediebilden är en sak. Verkligheten en annan: en spännande, kreativ och mångfacetterad arbetsplats med hårt arbetande, lojala människor som är stolta över sitt arbete.

Historierna om skandaler och fylla vill han absolut inte kommentera.

– Alla jobbar för det gemensamma målet att genomföra kvällens föreställning. Om den var hotad skulle jag slita av mig kavajen direkt och springa ner, om jag så satt i ett jätteviktigt strategimöte.

Han tycker inte att skådespelare är vare sig över- eller underrepresenterade när det gäller samarbetssvårigheter. Däremot vältränade i att samarbeta.

– De har väldigt nära till sina känslor, använder dem som redskap och är därför vana vid att hantera dem. Det ligger inte och gror så länge under ytan.

Det är viktigt, tycker Mikael Brännvall, att så fort som möjligt ta tag i konflikter med alla berörda.

– Om det inte går på annat sätt kan vi hjälpa till genom att skapa en form för ett sådant möte.

Visst är det en speciell arbetsplats. Här finns 55 olika yrkesgrupper, fördelade på tekniker, administratörer och konstnärer. Av skådespelarna är 47 av 260 tillsvidareanställda. Utöver de fast anställda tillkommer en massa frilansare, ett år var de 400 stycken.

– Struktur och ett tydligt definierat ansvar är nödvändigt, säger Mikael Brännvall.

Sedan flera år pågår ett aktivt arbete för att motverka konflikter. Introduktionen av frilansare är en viktig del. Och eftersnacket. Efter varje premiär har hela arbetsgruppen, alla yrkeskategorier, en utvärdering, som produktionschefen håller i. Högt och lågt luftas. Det kan vara att samarbetet inte fungerat så bra mellan två avdelningar, något som inte levererats i tid, något som kunde göras bättre eller blev så bra att fler borde pröva.

– Allt ska upp till ytan.

Dramaten verkar vara en riktig mönsterarbetsplats. Arbetsmiljöarbetet är systematiskt med återkommande medarbetarundersökningar och kartläggningar. På vårarna görs en fysisk skyddsrond, på höstarna en psykosocial, som man har utarbetat en egen metod för. Utöver de ordinarie skyddsombuden utser skådespelargruppen inom sig ett tillfälligt skyddsombud i varje produktion.

Personalavdelningen är ganska liten, tre personer, men man har också egen företagshälsovård med en heltidsanställd sköterska, som har en viktig roll i personalarbetet, bland annat för att stötta medarbetarna och cheferna, och en läkare på deltid.

– Det är viktigt att jobba långsiktigt, men mest är det här och nu. Och först och främst publiken i fokus, det präglar ledarskapet.

Första gången alla som jobbar tillsammans med en produktion träffas går man också igenom etikpolicyn.

– Det är extra viktigt att ha rutiner på grund av att vi tar in så mycket frilansare, som inte kan förväntas känna till vart man ska vända sig, säger Mikael Brännvall. Han rekommenderar policyarbete.

– När vi har tagit fram dokument har själva processen varit lika viktig som dokumentet i sig.

Mikael Brännvall jobbar i en gammal paradvåning, ingen ändamålsenlig kontorslokal, men charmig, med öppen spis och snedtak och prång. På golvet står aftonskorna på rad med skoblock i, redo för premiär.

– Det är viktig del av jobbet att se föreställningarna, säger Mikael Brännvall, som blev Dramatens första personalchef år 2000. Han är jurist i botten samt reservofficer i flottan. Där arbetade han också som personalofficer och lärde upp sig inom hr.

– Jag trivs att jobba i miljöer med komplexa strukturer, teatern liknar flottan där.