Arbetsmiljö
Nära hälften av hamnarnas skyddsombud borta
Som en följd av konflikten i Sveriges Hamnar har en stor del av hamnarbetarna saknat skyddsombud.
I april i fjol meddelade arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar att Hamnarbetarförbundets skyddsombud inte längre får delta i arbetsmiljöarbetet. Arbetsgivaren ansåg att skyddsombuden i fortsättningen skulle ha mandat i enlighet med arbetsmiljölagen. Eftersom Transportarbetareförbundet, men inte Hamnarbetarförbundet, har kollektivavtal med Sveriges Hamnar har Hamnarbetarförbundets medlemmar inte längre egna skyddsombud på arbetsplatserna.
Hamnarbetarförbundets 108 skyddsombud får inte längre delta i arbetsmiljöarbetet. Kvar är Transports cirka 140 skyddsombud. I åtminstone två hamnar finns endast regionala skyddsombud, enligt uppgifter från Transportarbetareförbundet.
Oron över brister i arbetsmiljön är enligt Hamnarbetarförbundet en stor orsak till att facket började strejka för kollektivavtal i januari i år. Sveriges Hamnar svarade med lockout. Konflikten pågår ännu.
– Det långsiktiga skyddsarbetet som förebygger olyckor gröps ur månad för månad, säger Erik Helgeson, ledamot i Hamnarbetarförbundets förbundsstyrelse.
– Det handlar om att rädda liv. Då måste man vidga sina principer och höja sig över konflikten, säger arbetsmiljöforskaren Maria Steinberg.
Enligt honom är det viktigt att skyddsombuden har en kritisk inblick i verksamheten och har arbetarnas förtroende.
– Vi måste komma in i skyddsorganisationen.
Varför sa ni då nej till avtal, som hade gett er den rätten?
– Man använder arbetsmiljön och skyddet som ett utpressningsmedel. För att trygga vår arbetsmiljö ska vi inte behöva göra avkall på vår möjlighet att delta i förhandlingar och representera våra medlemmar, säger Erik Helgeson.
Sveriges Hamnar kan inte se några brister i arbetsmiljön till följd av konflikten och det minskade antalet skyddsombud.
– Ytterst är det den enskilda arbetsgivaren som har arbetsmiljöansvaret. Det finns inga indikationer på försämringar i arbetsmiljön, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar.
Hur ser Sveriges Hamnar på att antalet skyddsombud har halverats?
– Jag ser inget självklart likhetstecken mellan enbart antal skyddsombud och kvaliteten på arbetsmiljön.
Ser ni risker med ert beslut?
– Hittills har vi inte sett att det inneburit ökade risker. Men det är svårt att spekulera om framtiden, tillägger Joakim Ärlund.
Läs mer om konflikten på Lag & Avtal: Ny medling i hamnkonflikten