Arbetsmiljö

"De flesta väljer nog en hybridlösning"

Trenden verkar vara att de flesta väljer en hybridlösning där medarbetarna delar arbetstiden mellan hemmakontoret och arbetsplatsen. Det menar Kristina Palm, docent och forskare vid KI, KTH och Karlstad universitet, som under många år forskat om flexibelt arbete. Foto: Foto TT/Stockfoto

Många arbetsgivare funderar på hur arbetet på kontoret ska läggas upp efter pandemin. Kristina Palm, docent och forskare vid KTH, delade med sig av goda råd under ett seminarium förra veckan.

Publicerad

AFA försäkring ville med sitt seminarium ”Nya tider väntar på kontoret”  försöka ge några svar på frågorna som många arbetsgivare och arbetstagare nu ställer sig. Till exempel hur man ska hitta till det nya normala på arbetsplatsen. Flera talare hade bjudits in, däribland Kristina Palm, docent och forskare vid KI, KTH och Karlstad universitet, som under många år forskat om flexibelt arbete.

Under seminariet konstaterar hon att det inte har forskats om hur trenderna går när det gäller i vilken grad företagen vill ha flexibelt arbete efter pandemin. Men när hon lyssnar in vad människor talar om tycker hon att trenden pekar mot att de flesta väljer en hybridlösning där medarbetarna delar arbetstiden mellan hemmakontoret och arbetsplatsen.

Hon anser att diskussionen nästan har slagit över till att bli för mycket individfokus medan verksamhetsperspektivet har hamnat i skymundan.Därför råder hon arbetsgivare som nu ska införa nya arbetssätt att söka svar på frågorna ur ett verksamhetsperspektiv istället för utifrån individerna.     

–  Fundera på saker som: ”vad behöver organisationen? Vilka mål har vi? Hur uppnår vi dem på bästa sätt? Kan vi göra det om alla arbetar hemifrån?

Kristina Palm ser fördelar med att ses fysiskt på arbetsplatsen för att till exempel kunna ha kreativa möten och utveckla kunskap. Arbetsgivarna behöver ta ställning till hur kompetensbehoven ser ut i verksamheten för att kunna hitta ett fungerande sätt för sin verksamhet. Det kan ju råka vara så att de duktigaste inom ett visst fält inte råkar bo just i staden där företaget finns.

–  Då får man fundera på om det kommer att gå att rekrytera dessa människor om man anser att de anställda alltid behöver vara på plats.

Kristina Palm lyfter också fram de sociala bitarna, som är viktiga för att vi som sociala varelser ska trivas i arbetet. 

–  Även i en arbetssituation behöver vi vara sociala för att kunna utveckla vårt arbete och vår kompetens. Det gör vi ofta tillsammans med andra.

Om ett företag är framgångsrikt tack vare att man hela tiden utvecklar sina processer gäller det att analysera när det sker. Är det när människor sitter på var sitt håll och ibland är med på ett digitalt möte eller sker det under spontana samtal i korridoren eller i kön till kaffeautomaten.

–  Nu behöver arbetsgivarna komma fram till hur verksamheten ska bli så bra som möjligt. Och det kan vara många olika aspekter på det, ekonomiska till exempel, säger Kristina Palm.

Hon tycker det är intressant att tidigare forskning om flexibelt arbete har visat att den sociala delen kan bli lidande. 

–  Då hade vi inte digitala möten i den utsträckning som vi har idag, så jag tror inte att social isolering är det stora problemet nu. Det kan nog snarare vara ur ett verksamhetsutvecklingsperspektiv som det kan bli problematiskt, säger Kristina Palm. 

Övriga punkter under seminariet handlade bland annat om hur man får balans mellan att sitta och röra sig, hur skärmarbete ger välbefinnande, flexibla och hjärnvänliga arbetsplatser och ledarskap och självledarskap.

Se hela seminariet ”Nya tider väntar på kontoret” här: