Arbetsmiljö

Brister i arbetsmiljön stoppar företag i tunnelbygge

En nedfart till vägprojektet förbifart Stockholm grävs fram på Lovön utanför Stockholm. Foto: TT-Bild
Trafikverket bygger en ny sträckning av E4, Förbifart Stockholm, väster om Stockholm. Illustratör: Tomas Öhrling / Trafikverket / TT

För dåligt arbetsmiljöarbete. Det menar Trafikverket är skälet till att man häver kontraktet med entreprenören Lovön Samverkan, LSAB, i projektet Förbifart Stockholm, skriver Byggnadsarbetaren.

Publicerad

Lovön Samverkan AB meddelades den 11 mars att bolaget mister kontraktet för Lovö-projektet inom Förbifart Stockholm. Orsaken är att Trafikverket anser att entreprenören brister i sitt arbetsmiljöarbete:

– Vårt uppdrag är att bygga bergtunnlarna i E4 Förbifart Stockholm enligt tidplanen, till rätt kostnad och till rätt kvalitet på ett sätt som uppfyller kraven på en säker arbetsmiljö. En säker arbetsmiljö är den enskilt viktigaste frågan i projektet och efter att ha utvärderat entreprenörens arbetsmiljöarbete under en lång tid har Trafikverket landat i detta beslut, säger Johan Brantmark, projektchef för E4 Förbifart Stockholm, enligt Byggnadsarbetaren.

Som Arbetarskydd tidigare berättat har Arbetsmiljöverket hotat med miljonvite och krävt att det olycksdrabbade tunnelbygget för Förbifart Stockholm på Lovön måste bli säkrare. Arbetsmiljöverket har ställt krav på två entreprenörer och Trafikverket.

Arbetet med den sju kilometer långa tunneln, som ska vara klar 2023, har kantats av problem. Explosioner, brand i en elstation, rasrisk och stängda utrymningsvägar. En arbetsmiljöinspektör skadad sina öron då han överraskades av en explosion i tunneln.

Arbetet har stoppats ett antal gånger, bland annat av Arbetsmiljöverket på rund av brister i arbetsmiljön, men även av entreprenörerna själva.

Nord-sydlig bindelse under Mälaren

E4 Förbifart Stockholm binder samman länets norra och södra delar, avlastar Essingeleden och innerstaden och ska, enligt Trafikverket, minskar sårbarheten i Stockholms trafik. Förbifarten går från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr med sex nya trafikplatser i ytläge. Av förbifartens 21 km går drygt 18 km i tunnel. Byggtiden är cirka tio år med beräknad trafikstart 2026. (Källa: Trafikverket)