Arbetsmiljö
Lista: Sveriges bästa arbetsplatser
Det är i it-branschen man hittar de nöjdaste medarbetare. Tätt följd av fastighetsbranschen och finanssektorn. Se listorna över Sveriges bästa arbetsplatser.
Öppen kommunikation och tydliga interna karriärvägar. Det ger nöjda medarbetare och en förstaplats för Microsoft på listan över Sveriges bästa arbetsplatser.
– Om man vet vad som händer och känner sig delaktig gör man ett bättre jobb, säger vd Per Adolfsson.
Kommunikation är honnörsord på Microsoft. Det har man gemensamt med de övriga företagen på topplistan över Sveriges bästa arbetsplatser 2011.
– Folk känner att de är sedda och att de kan bli i princip vad de vill. De allra flesta har en utvecklingsplan, säger Per Adolfsson.
Han tyckte det var fantastiskt kul att få ta emot priset som bästa arbetsgivare. Han har varit högsta chef på Microsoft Sverige i ett och ett halvt år och kan följaktligen känna att han har med framgångarna att göra. Men han påpekar ödmjukt att de är frukten av ett långvarigt arbete, både i Sverige och globalt.
Per Adolfsson började på Microsoft som ansvarig för ett affärsområde och blev paff och förtjust över hur öppen kommunikationen är i företaget. Till exempel att man självklart informerar sin chef om att man söker ett nytt jobb internt. Chefen blir bara glad åt att medarbetaren utvecklas och räknar med att de snart får en annan talang till avdelningen, säger Per Adolfsson.
– Det blir som drag i skorstenen på det viset, det är en enorm styrka. Och vem vill jobba för en chef som inte släpper fram sina underställda?
Cheferna har i snitt 7–8 medarbetare var, utom konsultcheferna, som basar över kanske 20–25 personer. Kontakten med medarbetarna är tät. En timme en gång i månaden får man ha ett enskilt samtal med sin närmsta chef om utvecklingsmöjligheter och vad som är på gång just nu. Dessutom har man längre, mer djupgående utvecklingssamtal varje halvår, med mycket feedback från chefen.
– Det är en stark och tydlig dialog. Man ska känna att man själv är ansvarig för sin egen karriär.
Per Adolfsson upplever att folk är stolta över företaget och tycker att det är kul att jobba med produkter som alla gillar och att det är ett publikt företag.
– Det finns en förändringsvilja, som man måste ha i den här branschen, där det händer saker väldigt snabbt, det är nya grepp nästan varje dag.
”Jätteduktiga” är hans omdöme om de medarbetare som jobbar med interkommunikationen, till exempel intranätet, som hålls uppdaterat. Det är noga med information om att medarbetare får nya roller, till exempel en tjänst utomlands. Alla moderna kommunikationskanaler används; man twittrar och bloggar och filmar, men använder också gammeldags grepp, som vd:s månadsbrev och fysiska möten.
– Fast de som inte kan komma har möjlighet att delta via vårt lölöä Live Meeting.
En trend bland företagen i årets omgång av Great Place to Works rankning av svenska företag, är att cheferna törs vara mer personliga i sin kontakt med medarbetarna. Det stämmer in på Per Adolfsson, som förstås bloggar, internt. Bland annat bjuder han på tips på bra filmer, som är ett stort intresse.
– Jag tror att man får bättre förtroende för en chef som man upplever är en människa med ett liv, inte en maskin.