Arbetsmiljö

Nu tar Livs arbetsmiljöavtalet till Arbetsdomstolen

Ändringarna genomfördes utan att Carlsberg mbl-förhandlat med facket och utan att göra en risk- och konsekvensanalys. Bolaget har inte heller följt kollektivavtalet i fråga om det systematiska arbetsmiljöarbetet, enligt Livs stämningsansökan. Foto: TT-Bild

Carlsberg började samla in en ny typ ölfat av plast - utan förhandling och utan en risk- och konsekvensanalys. Nu stämmer Livsmedelsarbetareförbundet, Livs, bolaget i Arbetsdomstolen och kräver 200 000 kronor i skadestånd.

Publicerad

Det var i slutet av mars 2019 som Carlsberg Supply Company Sverige AB beslutade att ändra sin hantering av en viss typ av ölfat, Draught Masterfat. Ändringen skulle starta i slutet av april. Innan dess hade bolaget inte hämtat, samlat in eller på andra sätt hanterat den här typen av ölfat.

Det har inneburit ändringar i arbetet och arbetsvillkoren, bland annat ergonomiska, för både cirka 120 chaufförer och ett tjugotal arbetstagare på produktionsenheten i Falkenberg.

Ändringarna genomfördes utan att Carlsberg mbl-förhandlat med facket och utan att göra en risk- och konsekvensanalys. Bolaget har inte heller följt kollektivavtalet i fråga om det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det framkommer i stämningsansökan från Livsmedelsarbetareförbundet som inkom till Arbetsdomstolen strax före jul.

Fackförbundet anser att bolaget brutit mot mbl och arbetsmiljöavtalet i kollektivavtalet. Nu stämmer förbundet bolaget inför Arbetsdomstolen och kräver sammanlagt 200 000 kronor för kollektivavtalsbrott och brott mot mbl. LO-TCO Rättsskydd driver ärendet för Livs.

De nya ölfaten är av plast och inte stapelbara som stålfat. De returneras i plastsäckar och måste lyftas och transporteras på annat sätt än stålfaten, som ofta är på lastpallar.

”Risk för skärskador och problem med läckande plastsäckar har även det påverkat arbetsvillkoren för chaufförerna”, står det i stämningsansökan.

Om plastsäckarna innehåller annat gods än faten eller om chauffören inte vill ta med sig plastsäckarna på grund av platsbrist på lastbilen, kan det leda till en konfrontation mellan chauffören och kunden, enligt fackförbundet.

Arbetsmiljöavtalet uppkom i avtalsrörelsen år 2004 och utökades under år 2007. Avtalet kom främst till som ett resultat av att branschen låg högt i både arbetsskade- och olycksfallsstatistiken samt att både arbetsgivare och arbetstagare såg det som angeläget att lyfta arbetsmiljöfrågorna, skriver arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen på sin hemsida.