Arbetsmiljö
Lastbilschaufför – farligaste yrket
STATISTIK. Arbetsmiljöverkets statistik visar att 70 svenska och 14 utländska lastbilschaufförer omkommit i arbetet de senaste tio åren. Ingen annan yrkesgrupp har så många dödsfall.
I statistiken ser man att de flesta dödsolyckor kommer av att chauffören kläms ihjäl eller får något över sig vid lastning eller lossning. Trafikolyckor eller när föraren kör in i ett annat, exempelvis stillastående, fordon kommer därefter. Även singelolyckor när chauffören kör av vägen ligger högt.
Carl Axel Sundström har arbetat som utredare och sakkunnig i transportsektorn på Arbetsmiljöverket i 24 år.
– Det finns en tendens i arbetslivet med färre arbetsolyckor, men det är inte lika tydligt i transportbranschen. I vissa fall sker det till och med en ökning. Ofta är det många orsaker som leder fram till att det sker en dödsolycka. Det kan vara stress, dålig utbildning och slitna däck.
– Vid singelolyckorna handlar det i de flesta fall om trötthet, stress och nattarbete. Och när det gäller lastning och lossning av exempelvis stora byggelement, så saknar man ofta tillräckliga hjälpmedel och har inte heller rutiner som säkerställer hur man ska agera.
Carl Axel har tillsammans med två kolleger tagit fram skriften Olycksförebyggande åtgärder för arbetstagare som arbetar på eller vid väg, som är en kartläggning av risker och förslag på förebyggande åtgärder.
Arbetsmiljöverket konstaterar att ökad konkurrens, även från utlandet, med pressade priser och leveranstider, påverkar arbetsmiljön. Och i den grå sektorn finns dessutom företag som bryter mot arbetsmiljöreglerna och riskerar sina anställdas hälsa för att få konkurrensfördelar gentemot seriösa företag.
– För att få ned antalet dödsolyckor måste arbetsgivarna hålla liv i trafiksäkerhetsarbetet och se till att de anställda följer trafikreglerna, säger Carl Axel Sundström.
Att chaufförerna får möjlighet att hålla hastighetsbegränsningarna och inte känna sig pressade att köra igen förlorad tid.
Det handlar enligt Sundström om att utveckla det systematiska arbetsmiljöarbetet och inkludera riskerna i trafiken. Företaget kan till exempel planera körningarna utefter rådande omständigheter, som längd på arbetspass, hålla hastighetsbegränsning, införa en policy för mobilanvändande och användning av ruttplaneringssystem.
Vidare kan man utbilda personalen med fokus på trafiksäkerheten och certifiera sig enligt SS-ISO 39001 Ledningssystem för trafiksäkerhet.
– Egentligen har det hänt ganska lite med lastbilschaufförsyrket för fjärrtrafiken under de år som jag har följt utvecklingen. Även om komforten i hytten är mycket bättre och man slipper tröga kopplingar när man nu har automatlåda är jobbet ganska likt. Men nu börjar tekniken komma på bred front med elektronisk begränsning av hastigheten och framöver även förarlösa bilar, säger Carl Axel Sundström.