Arbetsskador

”Min bror hade aldrig åkt i närheten av ett eldhav”

Roger Svensson hade bara jobbat en månad på det lilla åkeriet. Han skulle gå på sitt skift och mötte sin chef i skogen i närheten av branden som då spreds okontrollerat. När vinden vände hade han inte en chans. Foto: Fredrik Persson / TT
Stefan Svensson.
Roger Svensson Foto: Privat

I anmälan till Arbetsmiljöverket står det fel. Robert Svensson, 30, dog inte i arbetet med att bekämpa skogsbranden i Västmanland. Han var chaufför och körde timmer. - Min bror var inte våghalsig, snarare tvärtom, ganska orolig av sig. Han hade aldrig åkt i närheten av ett eldhav, säger storebror Stefan Svensson, utbildad brandman.

Publicerad

En vecka har gått sedan arbetsolyckan i skogarna utanför Sala. Lastbilschaufförens död utreds nu som arbetsmiljöbrott.

- Om man avlider på sin arbetsplats kan man misstänka arbetsmiljöbrott. Att göra en teknisk undersökning av platsen är inte den stora grejen. Vi måste ta reda på varför de befann sig i skogen. Ännu har vi ingen uppfattning om det, säger åklagaren Helena Eckerrot Flodin, som inlett en förundersökning.

Lastbilschauffören Robert Svensson hade bara jobbat en månad för åkeriet. Han skulle byta av sin chef i timmerbilen när olyckan inträffade. Vad de båda männen gjorde på platsen eller vem som beordrat Robert Svensson vet varken åklagaren, storebror Stefan Svensson eller det företag som gjorde anmälan till Arbetsmiljöverket och som brukade ge uppdrag åt det lilla åkeriet.

- Vi anmälde det här till Arbetsmiljöverket för chefen ligger nedsövd och är inte i stånd till någonting. Han har ett litet företag med flera bilar. Det här var en timmerbil som inte gick via oss. Min första tanke var vad fasen skulle de dit och göra. Jag vet ärligt talat inte, säger Lennart Lundberg, affärsområdeschef på M4-gruppen.

Enligt företagsinformation på nätet har det lilla åkeriet i Fagersta tre anställda och fungerar som underentreprenörer till större bolag. I beskrivningen av verksamheten står det: Bolaget skall bedriva åkeriverksamhet, handel med reservdelar till tunga fordon, svets och smidesverksamhet samt därmed förenlig verksamhet.

- Den som sitter inne på svaret varför de jobbade i skogen så nära branden ligger på Brännskadecentrum i Linköping, säger Lennart Lundberg som hörts av polisen och Arbetsmiljöverket.

Chefen skulle gå av sitt skift och Robert Svensson gå på. Det var sen eftermiddag. De möttes i skogen i närheten av branden som okontrollerat spridit sig till just det området. Lågorna var 40 meter höga. Eldstormen slukade trädtopparna, och det gick fort. Vindarna vände och elden sög åt sig syre, berättar storebror Stefan Svensson, 35. Han är brandman, men jobbar nu som ambulanssjukvårdare.

- Hade Robert anat att de skulle hamna i ett eldhav hade han aldrig åkt dit. Jag ställer mig kritisk till hur man ens kunde få vara där och varför inte vägarna spärrades av långt tidigare. Det var ändå brandens femte dag. De hade ju två brandflyg och tretton helikoptrar uppe i luften. Man borde ha haft koll på brandens utbredning. Man borde ha haft den framförhållningen, säger brodern.

Familjen vill inte leta syndabockar.

- Det ger oss inte Robert tillbaka. Däremot vore det skönt att få veta mer om hur han kunde få jobba där och varför vägarna var öppna, säger Stefan Svensson och fortsätter:

- Man har ett egenansvar när man jobbar. Man är sitt eget skyddsombud. Men på något vis kan de inte ha förstått vidden av branden. Då skulle de inte ha varit där.

Hittills i år har sex lastbilschaufförer dött i arbetet. Den 6 augusti, två dagar efter Robert Svenssons olycka, omkom en kvinnlig lastbilschaufför i 35-årsåldern.