Arbetsmiljöbrott
Omkomne hamnarbetaren saknade rätt utbildning
Hamnarbetaren skickades ner i fartyg för att lossa kol. Där inne drabbades han av syrebrist och avled senare som en följd av syrebristen. Haverikommissionen slår i sin rapport fast att information om riskerna inte hade förts vidare till hamnarbetarna, skriver Transportarbetaren.
Transportarbetaren skriver att säkerhetsnivån efter dödsolyckan har höjts efter dödsolyckan, som inträffade den 16 mars i fjol, i Oxelösunds hamn. Det aktuella fartyget som var lastat med kol skulle lossas dygnet runt med tre skift och hamnen behövde då ta in bemanningsanställda. En av dem var en man i 20-års åldern.
Senare visade det sig att han inte hade fått utbildning i kol- och losshantering och inte hade full behörighet som maskinförare. Fartygets befälhavare hade visserligen informerat om att det fanns risk för syrebrist i vissa utrymmen, men den informationen fördes aldrig vidare.
Branta trappor som ledde ner till dessa utrymmen var inkapslade och bara den raka lejdaren skulle användas. Av något skäl öppnades dock en av de branta trapporna. Mannen i 20-års åldern gick ner och hittades sedan livlös där nere, efter att han inte hade svarat på anrop. Mannen dog senare av hjärnskadorna som syrebristen hade gett, skriver Transportarbetaren, som läst Haverikommissionens rapport.
Haverikommissionen kommer bland annat fram till att det saknades tillräckligt strukturerade arbetssätt för att föra över riskinformation, hamnarbetare hade inte heller några personliga gasmätare. Det har de idag.
Hamnen har, i samarbete med skyddsombuden, åtgärdat de brister som både Statens haverikommission och Arbetsmiljöverket har pekat på i sina utredningar, skriver Transportarbetaren.